Wijziging Wet milieubeheer tbv ILUC-richtlijn en reductieverplichting richtlijn brandstofkwaliteit
Reactie
Naam
|
Simon J. de Waard
|
Plaats
|
Zoetermeer
|
Datum
|
1 september 2016
|
Vraag1
Heeft u opmerkingen op het wetsvoorstel en Memorie van Toelichting?
In de tekst is geen aandacht besteed aan een nieuwe, veelbelovende brandstof: Gas-To-Liquids.
http://www.shell.nl/klanten/commercialfuels/gtl/products.html
Het betreft Artikel I, onder B, 2 en verder, zoals Artikel 9.8.1.1 van de Wet milieubeheer. In die wet is in artikel 9.8.1.2 onder e niet verwezen naar binnenschepen in de beroepsvaart. En er wordt geen verschil gemaakt bij schepen van 20 meter en langer in de recreatie.
De Memorie van toelichting sluit daar bij aan onder 2.2.1.
In z'n algemeenheid gaat het er om, dat GTL een alternatief is voor met name oude motoren, die niet elektronisch worden aangestuurd. Daarmee wordt het mogelijk om historische vaartuigen te voorzien van een brandstof, die aanzienlijk minder verontreinigt dan conventionele brandstoffen. Overschakelen naar LNG is geen alternatief, naar LNG op kamertemperatuur wel.
Om het gebruik te bevorderen is het wenselijk dat de overheid het gebruik van GTL stimuleert via aangepast beleid. Dat kan door historische vaartuigen toe te staan voorlopig nog op de rode variant van GTL te varen, omdat die op dit moment veel beter langs de vaarwegen verkrijgbaar is. Dat heeft het voordeel dat het prijsverschil met normale blanke gasolie toch iets wordt gecompenseerd. De Minister van OCW heeft toegezegd maatregelen die het behoud van historische vaartuigen bevorderen te zullen ondersteunen. Mijn advies is haar te vragen bij de ministers die het aangaat, dus nu deze minister, het gebruik van GTL te bevorderen, in elk geval al via deze wet.