Wijziging Wvr en VwBES
Reactie
Naam
|
Roy Johannink Training Advies en Onderzoek (drs MCDM RH Johannink)
|
Plaats
|
Amersfoort
|
Datum
|
17 september 2025
|
Vraag1
U kunt op de gehele regeling en memorie van toelichting reageren.
Samen met Herman van Hijum heb ik eens een notitie geschreven, om vooral aan te sluiten bij de commentaren in Openbare Orde en Veiligheid – Tekst & Commentaar (Muller cs). Korte samenvatting hierbij.
§1 Algemene bepalingen
De definities van ramp en crisis zijn niet congruent. Sluit aan bij de term buitengewone omstandigheid: een (dreigende) aantasting van vitale belangen waarbij reguliere middelen ontoereikend zijn. Een ramp is de crisis die ziet op openbare veiligheid. De definitie van geneeskundige hulpverlening moet worden beperkt tot ambulancezorg tot aan de zorginstelling.
§2 Gemeente
Een aparte paragraaf over de opbouw van responsbevoegdheden is gewenst. Incidentcommand ligt nu bij bestuurders; de wet kan ruimte bieden voor delegatie aan een operationeel leider.
§3 Veiligheidsregio
Omschreven taken zijn breed en bevatten doublures. Naast GHOR kan een regionaal team bevolkingszorg en voorzieningen voor informatievoorziening worden ingericht. Wij adviseren scheiding tussen brandweerzorg en crisisbeheersing, in aparte wetten. Ook verdient de directeur veiligheidsregio een duidelijkere rol als hoofd van de ambtelijke organisatie en als structureel adviseur van het bestuur. Codificatie van een veiligheidsdirectie, bestaande uit leidinggevenden van operationele diensten, kan bijdragen aan integratie op operationeel niveau.
§4 Brandweer: kan vervallen.
§5 GHOR
De DPG vervult ondhoudbare dubbele rol (operationeel leider en strategisch adviseur). Wij adviseren de burgemeester bevoegd te maken om een operationeel leider GHV aan te wijzen.
§6 Meldkamer: buiten beschouwing.
§7 Coördinerend functionaris: kan bij de directeur veiligheidsregio. Dit is geen responsrol; operationele ligt deze bij de commandant bevolkingszorg.
§8-12 Overige bepalingen
Voor landelijke doelstellingen, informatie, bijstand en buitengewone omstandigheden, zie Tekst & Commentaar. Bij bovenlokale crises is verduidelijking nodig van gezagsverhoudingen, samenwerking en rolverdeling van beleidsteams. Ook moet samenwerking met partners op terreinen als milieu, zorg, waterbeheer en voedselveiligheid expliciet worden vastgelegd.
Tot slot: kom met een aparte paragraaf over evalueren, leren en verbeteren, inclusief regie op opleiden, trainen, oefenen en certificeren van crisisteams op alle niveaus.
Bijlage