Instemmingsbevoegdheid medezeggenschap funderend onderwijs op hoofdlijnen begroting
Reactie
Naam
|
Universiteit van Amsterdam (Robbert van het Kaar)
|
Plaats
|
AMSTERDAM
|
Datum
|
14 mei 2016
|
Vraag1
Geeft deze wijziging voldoende houvast voor uitvoering in de praktijk van de medezeggenschap op scholen? Waarom wel, waarom niet?
Nee. Het begrip hoofdlijnen van de begroting is te vaag.
Vraag2
Hoe kan het begrip ‘hoofdlijnen van de begroting’ worden ingevuld, op een manier die het gesprek tussen bestuur en medezeggenschap over investeringen in de kwaliteit van onderwijs stimuleert?
Dat is een onmogelijke exercitie.
Vraag3
Hebt u andere reacties of suggesties bij dit wetsvoorstel? U kunt hieronder reageren
Het lijkt mij niet verstandig om een instemmingsrecht te introduceren. Ik ben deskundige op het gebied van de wet op de ondernemingsraden, en een instemmingsrecht op onderwerpen als de begroting (zelfs als het alleen om hoofdlijnen gaat) pas slecht binnen de systematiek van de Nederlandse medezeggenschap. Het lijkt mij beter om aan het adviesrecht een beroepsmogelijkheid te koppelen. Dan blijft de basisbevoegdheid bij het bestuur, aar kan in extreme gevallen worden gecorrigeerd. Vergelijk het beroepsrecht van artikel 26 WOR.