Instemmingsbevoegdheid medezeggenschap funderend onderwijs op hoofdlijnen begroting

Reactie

Naam Van Lodenstein College (drs. W.L. Verweij)
Plaats Amersfoort
Datum 27 mei 2016

Vraag1

Geeft deze wijziging voldoende houvast voor uitvoering in de praktijk van de medezeggenschap op scholen? Waarom wel, waarom niet?
Nee, de nieuwe bevoegdheid roept meer vragen op over de exacte invulling dan dat het duidelijk wordt dat deze bijdraagt aan een andere cultuur.

Vraag2

Hoe kan het begrip ‘hoofdlijnen van de begroting’ worden ingevuld, op een manier die het gesprek tussen bestuur en medezeggenschap over investeringen in de kwaliteit van onderwijs stimuleert?
Bijvoorbeeld door aandacht te hebben voor de verdeling tussen materieel en personeel, de verdeling over diverse locaties en sectoren, voor het lopende proces en ruimte voor vernieuwing enz.

Vraag3

Hebt u andere reacties of suggesties bij dit wetsvoorstel? U kunt hieronder reageren
Naar onze opvatting is een structuurmaatregel niet effectief om een cultuur te veranderen. Bovendien schuurt het met de verantwoordelijkheden van de toezichthouder en roept het daarmee dus ook weer nieuwe vragen en spanningsvelden op. Daarbij is het risico aanwezig dat de aandacht wordt gefocust op de korte termijn, terwijl het meerjarenperspectief strategisch van veel meer belang is.