Instemmingsbevoegdheid medezeggenschap funderend onderwijs op hoofdlijnen begroting
Reactie
Naam
|
Esdal College (R. Blaauwgeers)
|
Plaats
|
Emmen
|
Datum
|
17 mei 2016
|
Vraag1
Geeft deze wijziging voldoende houvast voor uitvoering in de praktijk van de medezeggenschap op scholen? Waarom wel, waarom niet?
Ik denk dat deze wijziging iets te ver gaat. Een aantal jaren geleden had de MR ook instemrecht en dat is toen gewijzigd naar adviesrecht.
Het gaat denk ik te ver om instemrecht toe te passen. Heel veel MR-leden hebben nauwelijks kennis van financiële zaken en reageren heel primair op details die ze wel begrijpen.
Vraag2
Hoe kan het begrip ‘hoofdlijnen van de begroting’ worden ingevuld, op een manier die het gesprek tussen bestuur en medezeggenschap over investeringen in de kwaliteit van onderwijs stimuleert?
Hoofdlijnen zou ik definiëren als, uitgangspunten voor de begroting. Dat is meer begrijpelijk voor de meeste MR-leden dan de vertaling in de financiën.
Vraag3
Hebt u andere reacties of suggesties bij dit wetsvoorstel? U kunt hieronder reageren
Ik zou meer het accent leggen op een goede voorlichting. Of wat ook zou kunnen is, om alleen bepaalde leden, met een gedegen financiële opleiding als eis hierover te oordelen, als het meer inhoudelijk zou worden.