Instemmingsbevoegdheid medezeggenschap funderend onderwijs op hoofdlijnen begroting

Reactie

Naam 1954 (Theo de Wit)
Plaats Nijmegen
Datum 20 mei 2016

Vraag1

Geeft deze wijziging voldoende houvast voor uitvoering in de praktijk van de medezeggenschap op scholen? Waarom wel, waarom niet?
Bij ons wordt de wet geinterpreteerd dat instemming met hoofdlijnen van de begroting instemmingsrecht geeft aan de MR op 'de kaderbrief", een beleidsrijk deel waarop de uitgangspunten voor beleidsaanpassingen voor dat begrotingsjaar worden aangegeven. Advies recht op de begroting wordt dan gehandhaafd.
Voor mij ligt er een vraag: we werken ook met faculteitsraden, met een eigen deelbegroting. Moeten die deelraden dan ook zo'n kaderbrief ontvangen ter instemming, of volstaat volgens de wetgever de hierboven genoemde kaderbrief? Bij ons hebben faculteitsraden hierover een andere mening dan de centrale mr.

Vraag2

Hoe kan het begrip ‘hoofdlijnen van de begroting’ worden ingevuld, op een manier die het gesprek tussen bestuur en medezeggenschap over investeringen in de kwaliteit van onderwijs stimuleert?
Aan welke eisen moet de kaderbrief voldoen?
In mijn ogen moet daarin opgenomen worden:
- bevordering doelen meerjarig instellingsplan geconcretiseerd naar een begrotingsjaar
- uitgangspunten met betrekking tot personeelsbeleid (hoe groot flex schil
- liquiditeit en solvabiliteitsdoelstelling
- risico-analyse
- kosten huisvestingplannen (flexwerkplekken, stilteruimtes, openstelling gebouwen, studiecentra, lokalen etc)
- kosten ICT-investeringen
- veranderingen op onderwijskundig gebied (begeleiding studenten)
- investering professionalisering en doelen professionalisering
- gelden en prioritering profileringsfonds studenten
- facilitering medezeggenschap
- verhouding uitvoering overhead (grens aan stellen)
-extra handjes voor de klas, uitbreiding uitvoering
- doelstelling integratie onderwijs en onderzoek
- plannen HR beleid mbt arbo, vitaliteit, duurzame inzetbaarheid etc.


Vraag3

Hebt u andere reacties of suggesties bij dit wetsvoorstel? U kunt hieronder reageren
Duidelijkheid geven wie wat doet. Wat is aan OC's (krijgen ook meer bevoegdheden), wat FR-en, wat MR-en in de grotere instellingen.
Moet er een aparte or voor ondersteunend personeel worden ingericht?