Instemmingsbevoegdheid medezeggenschap funderend onderwijs op hoofdlijnen begroting
Reactie
Naam
|
Catent (MME L Boschman)
|
Plaats
|
Zwolle
|
Datum
|
13 mei 2016
|
Vraag1
Geeft deze wijziging voldoende houvast voor uitvoering in de praktijk van de medezeggenschap op scholen? Waarom wel, waarom niet?
Deze wijziging zal snel fricties kunnen geven in de uitvoering.
1. de belangen die het bestuur als eindverantwoordelijk orgaan moet behartigen lopen niet altijd synchroon met die van de GMR-leden omdat die ook persoonlijke belangen hebben voor de korte termijn
2. het wordt mogelijk lastig om nog tijdig een begroting gereed te hebben waarop de GMR instemming heeft verleend. de doorlooptijd van een stichtingsbegroting, die toch al lang is voor een grote stichting, wordt verlengd. Dit is onwenselijk.
3. er kunnen situaties ontstaan waarin het bestuur gesandwicht wordt tussen RvT en GMR omdat er twee verschillende organen instemming zouden moeten geven.
Vraag2
Hoe kan het begrip ‘hoofdlijnen van de begroting’ worden ingevuld, op een manier die het gesprek tussen bestuur en medezeggenschap over investeringen in de kwaliteit van onderwijs stimuleert?
hooflijnen van beleid zijn een vaag begrip
via het huidige adviesrecht kunnen GMR-en deze hoofdlijnen al beinvoeden
Vraag3
Hebt u andere reacties of suggesties bij dit wetsvoorstel? U kunt hieronder reageren
geen