Instemmingsbevoegdheid medezeggenschap funderend onderwijs op hoofdlijnen begroting
Reactie
Naam
|
mr. M.M.G.M. Richter
|
Plaats
|
Linne
|
Datum
|
10 mei 2016
|
Vraag1
Geeft deze wijziging voldoende houvast voor uitvoering in de praktijk van de medezeggenschap op scholen? Waarom wel, waarom niet?
Wellicht is het goed om vast te leggen dat de MR in een vroeg stadium betrokken wordt bij het opstellen van de begroting. Het is ook mogelijk om de ontwerpbegroting te agenderen zodat bij het definitief instemmen al rekening is gehouden met de opmerkingen vanuit de MR.
Vraag2
Hoe kan het begrip ‘hoofdlijnen van de begroting’ worden ingevuld, op een manier die het gesprek tussen bestuur en medezeggenschap over investeringen in de kwaliteit van onderwijs stimuleert?
Het is moeilijk om het alleen over de hoofdlijnen te hebben. De gemeenteraad behandelt ook niet alleen de hoofdlijnen, maar de hele begroting. Er kan discussie ontstaan over wat onder hoofdlijnen moet worden verstaan. Ik adviseer om instemmingsrecht te geven over de begroting en dus niet over de hoofdlijnen van de begroting.
Vraag3
Hebt u andere reacties of suggesties bij dit wetsvoorstel? U kunt hieronder reageren
Het is vreemd dat er geen instemmingsrecht wordt gegeven bij samenwerkingsverbanden passend onderwijs. Mijn advies is om duidelijker aan te geven waarom dit niet zo is. Of om ook voor deze samenwerkingsverbanden een instemmingsrecht te regelen.