Besluit huurprijzen woonruimte

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Amsterdam
Datum 26 juni 2020

Vraag1

Wilt u reageren op het ontwerpbesluit ter maximering van het aandeel punten voor de WOZ? in de puntentelling. Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten
Refererend aan twee artikelen, is dit voornemen echt een heel slecht idee! De gemeente Amsterdam heeft zichzelf een ambitie vastgesteld van 11.690 woningen te bouwen voor de periode 2018-2025. Dit na de misser van de politiek om in de vorige crisis een bouwstop af te kondigen. Voor nu betekent dit de start bouw van gemiddeld 1.670 woningen per jaar. In 2015 is bij amendement besloten om de productie middeldure huur op te voeren van 800 woningen in 2016, 900 woningen in 2017 en 1.000 woningen in 2018 en 2019. Met het Actieplan Meer Middeldure Huur was deze inzet in 2017 al verhoogd tot 1.500 woningen per jaar.

Maar uiteindelijk werden in 2019 in totaal 1.228 middeldure huurwoningen in aanbouw genomen.
Dit is op het niveau van de afgelopen jaren, maar de stap naar het streefaantal naar gemiddeld 1.670 woningen is dat nog lang niet, zo geeft het college zelf toe. De gemeente behaalt haalt haar eigen doelstellingen dus niet, zelfs niet na misplaatste besluiten en wat doet het? Ze verlegt het probleem naar de [kleine] verhuurders, die meestal eerlijke ZZP-ers die zelf een basisinkomen proberen te realiseren, zo kunnen we ook hier lezen. En met welk doel? Waar zal het toe leiden?

Bij dit voornemen zal significante huur- en waardeverlies merkbaar worden zijn bij zowel beleggers als bij corporaties. Er zullen rechtzaken komen omdat er forse inbreuk wordt gedaan op het eigendomsrecht. En waar het allemaal mee begon, de woonconsument meer kansen op de woningmarkt geven? Die zal er nauwelijks niet verder mee geholpen worden.

De maatregel zal er enerzijds toe leiden dat er, vooral in Amsterdam, tijdelijk misschien meer sociale huurwoningen beschikbaar komen maar het aantal geliberaliseerde huurwoningen in het middensegment zal vervolgens afnemen. Dit effect wordt verder extra versterkt doordat beleggers en corporaties, als gevolg van de WWS-beperkingen, eerder tot verkoop zullen overgaan waarmee huurwoningen van het huur- naar het koopsegment verschuiven. Dat is het paard achter de wagen spannen. Daar gaat het potentieel en het doel terwijl het wel fikse schade op zal leveren, zoals gezegd voor ZZP-ers die hun pensioen zelf proberen te regelen.