Wet toekomstbestendige Huurcommissie

Reactie

Naam B.M. Rijvers
Plaats Velserbroek
Datum 4 september 2024

Vraag1

Wat vindt u van dit wetsvoorstel?
Over het geheel ziet het er logisch uit. Ik heb wel een kanttekening bij paragraaf 3.2.2.2. Schrappen procedure “klacht inzake gedraging verhuurder”.

Tussen 2019 en ingang van dit wetsvoorstel hadden huurders de mogelijkheid om gedragingen van hun verhuurder aan de Huurcommissie voor te leggen zodat ze daarvoor niet naar de rechter hoefden. Met het schrappen van deze procedure wordt dat teruggedraaid. Voor de terechte 26% van de gemelde verzoeken zou dit betekenen dat deze huurders voortaan weer naar de rechter moeten, daar veel tijd en geld aan kwijt zijn en intussen kwetsbaar zijn voor wraakacties van de verhuurder. Die wordt namelijk ook weer op kosten gejaagd en wil mogelijk zo snel mogelijk an de huurder af. De procedure om sinds 01-07-2023 dergelijke gevallen door de gemeente te laten afhandelen zie ik in de stukken niet geevalueerd, werkt dit in de praktijk? Overigens staat deze nieuwe aanpak niet vermeld op de website van de Huurcommissie. Wel is bekend dat de gemeenten in toenemende mate niet (op tijd) aan hun taken toekomen, meer taken toegewezen krijgen en hun budgetten daarop niet worden aangepast.

Ik denk dat dit punt beter kan. Stel bijvoorbeeld dat een huurder op de website van de Huurcommissie gelijk al kan zien voor welke gevallen die NIET bij de Huurcommissie terecht kan, en dan per veel voorkomend geval wat die dan wel kan doen. Dan filter je gelijk de 74% onterechte meldingen er (grotendeels) uit. De gevallen die dan overblijven kunnen kort beoordeeld worden en bij gebleken geschiktheid worden behandeld of direct overgedragen aan de gemeente. De overdracht is dan concreet, kort en zakelijk zodat de gemeente gelijk weet hoe het ervoor staat. Voordeel is dat de verhuurder weet waar die aan toe is, de huurder ook, de Huurcommissie veel minder tijd kwijt is aan onterechte of foutieve meldingen en de gemeente die niet alsnog krijgt. Dit doet in totaal weer recht aan waar de Huurcommissie voor is: onpartijdig en onafhankelijk beslechten van geschillen.

Wat betreft het gebrek aan middelen om te handhaven, daar zijn volgens mij toch best wat mogelijkheden voor. Zoals huurverlaging en de stappen die de gemeente kan zetten als de verhuurder niet meewerkt. Het kan verhelderend en afschrikkend werken als hier meer aandacht aan wordt gegeven op de website. Beter voorkomen dan genezen.

Kortom: het schrappen van de procedure en de behandeling aan de gemeente overdragen verdient volgens mij nog wat aandacht.