Aanscherping van de generieke kwalificatie-eisen voor loopbaan en burgerschap in het mbo.
Reactie
Naam
|
Graafschap College (MEd G.J.M. Mijnen)
|
Plaats
|
Doetinchem
|
Datum
|
22 januari 2016
|
Vraag1
Wat vindt u van de wijziging?
Een goede aanvulling maar eigenlijk is het inderdaad alleen een aanscherping. Bij goed onderwijs door goed opgeleide burgerschapsdocenten worden kritische denkvaardigheden, analytisch denken en een onderzoekende houding als vanzelfsprekend meegenomen. Belangrijke voorwaarden zijn dan wel de opleiding/achtergrond van de docent en de verankering van de kennisbasis door exameneisen en niet door de huidige inspanningsverplichting.
De vraag vanuit de samenleving aan het onderwijs om naast beroepsonderwijs ook voldoende aandacht te besteden aan 'goed buregrschap' en het gegeven dat democratiewaarden niet een vanzelfsprekend zijn maar geleerd moeten worden, vraagt om de juiste randvoorwaarden.
Het opnemen van kritische denkvaardigheden in de kwalificatie eisen zou een eerste stap moeten zijn. Om deze denkvaardigheden goed aan te leren vraagt dit het een en ander van de desbetreffende docent. Een functieprofiel voor een Burgerschapsdocent MBO zou een mooie vervolgstap zijn. Met helaas veel in de praktijk gebezigde praktijk, dat dit vak ook veel wordt gegeven door anders bevoegde docenten (taal of anders) die nog een paar uurtjes over hebben. Hiermee streef je de goede bedoelingen voorbij en is het effect waarschijnlijk niet te merken. Net als alle andere schoolvakken, is dit ook een vak en de studenten MBO zouden mogen rekenen op goed opgeleide docenten in dit vak, Burgerschap. ( Opties zijn maatschappijleer, geschiedenis en wellicht filosofie) Goed opgezette bijscholing i.s.m. de Hogescholen zou een vervangende route kunnen zijn.
Een derde stap zou dan de aanscherping in het examenreglement moeten zijn. Geef deze voor de samenleving belangrijke vorming ook een goede plaats binnen het examenreglement met eisen. Met de huidige 'inspanningsverplichting' is er veel vrijblijvendheid, vooral op het gebied van kennis-eisen.
Burgerschap is belangrijk voor de samenleving, de school en met name voor de toekomstige rol als burger van/voor de student. Hier zal iedereen het mee eens zijn, helaas wil men toch de noodzakelijke randvoorwaarden er niet voor aanscherpen. En blijft deze laatste wijziging een 'doekje voor het maatschappelijke/politieke bloeden'.