Aanscherping van de generieke kwalificatie-eisen voor loopbaan en burgerschap in het mbo.

Reactie

Naam Koning Willem I College (Drs. CAJM van Oers)
Plaats 's-Hertogenbosch
Datum 31 januari 2016

Vraag1

Wat vindt u van de wijziging?
In principe een goede wijziging, maar ik zou de tekst aan willen passen, zodat kritische denkvaardigheden wat breder ingezet kunnen worden.
De tweede zin van de tekst zou ik willen aanpassen, omdat het woord 'weerbaarheid' bij mij iets van strijd oproept. Hun weerbaarheid bevorderen zou ik graag meer in de context geplaatst zien. De toevoeging van sociale weerbaarheid zou al een verbetering zijn.
Maar dan mis ik nog een belangrijk deel van wat vaak ontbreekt bij onze mbo-studenten, te weten het onvermogen om vanuit meerdere perspectieven naar een situatie of vraagstuk te kijken en het onvermogen om oordeel uit te stellen. Kort door de bocht zou je kunnen zeggen dat ze de neiging hebben om niet verder te kijken dan neus lang is en daarnaast vaak eerst doen en dan pas denken. Daar kunnen we in het onderwijs iets betekenen denk ik.

Daarnaast denk ik dat kritische denkvaardigheden ook steeds een grotere rol spelen in de professionele loopbaan van onze studenten. Het gevaar van kritisch denkvermogen alleen te eisen in de context van burgerschap lijkt mij te beperkt.

Daarom mijn voorstel om de tweede zin als volgt aan te passen:

Van het onderwijs wordt daarom verwacht dat het bijdraagt aan de ontwikkeling van kritische denkvaardigheden bij de deelnemers met het oog op het bevorderen van hun vermogen om vanuit meerdere perspectieven naar situaties en vraagstukken in maatschappelijke, persoonlijke en professionele context te kijken. Dit met als doel het bevorderden van hun sociale weerbaarheid en het vermogen tot het uitstellen van oordeel.