Aanscherping van de generieke kwalificatie-eisen voor loopbaan en burgerschap in het mbo.
Reactie
Naam
|
Graafschap College (GJ Smeman)
|
Plaats
|
Doetinchem
|
Datum
|
21 januari 2016
|
Vraag1
Wat vindt u van de wijziging?
Ik vind ieder onderwerp op zichzelf een hele waardevolle aanvulling. We moeten de studenten steeds meer handvatten geven om zich weerbaar te maken. Ik vraag me alleen af of dit in een ‘brede’ generieke eis als kritische denkvaardigheid past of dat we het niet beter kunnen onderbrengen in de klassieke 4 onderdelen:
• De politiek-juridische dimensie;
• De economische dimensie;
• De sociaal-maatschappelijke dimensie;
• De dimensie vitaal burgerschap
Dat is overigens wat we nu in onze lessen LB nu al wel doen. Ondergebracht bij andere onderdelen (radicalisering bij multiculturele samenleving, media bij kritisch consumeren, vrijheid van meningsuiting bij democratie en rechtstaat etc.). Dit komt omdat wij in onze sector (T&I van het Graafschap College) nog heel erg vasthouden aan een minimale kennisbasis die de studenten moeten hebben. Als voorbeeld: ze moeten eerst kennis hebben van onze grondwet voordat je vrijheid van meningsuiting goed kunt uitleggen.
Het is wellicht een beter om deze minimale kennisbasis in wetgeving vast te leggen. Als de we kennis niet vergroten is het namelijk niet te doen om (ook) deze onderwerpen goed aan te pakken. Als we het laten terugkomen als inspanningsverplichting in projecten, BPV-verslagen en/of uitstapjes slaan we in veel gevallen uiteindelijk de plank nog mis.