Wet zeggenschap lichaamsmateriaal

Reactie

Naam TAUREON (Ir. D. van Kalkeren)
Plaats Rijswijk
Datum 21 juni 2017

Vraag1

Ziet u mogelijkheden om het wetsvoorstel te verbeteren met behoud van de balans tussen enerzijds de zeggenschap van de donor en anderzijds de ruimte om handelingen met lichaamsmateriaal, zoals wetenschappelijk onderzoek, te verrichten?
Art. 1 Definities (beheerder). In de keten van allografts (postmortaal donorweefsel) valt iedere schakel die donormateriaal bewaart onder de definitie Beheerder. Dat is dus degene die uitneemt, degene die procest, degene die distribueert en uiteindelijk de kliniek (ziekenhuis) die het aanneemt en het implanteert bij de patient. Alhoewel de gehele keten onder de werking van deze wet valt (en onder die van de WVKL), wordt thans door IGZ (slechts) gehandhaafd op het deel van de keten van uitname tm. distributie. Het lijkt me dus zinvol om voor de toekomst (voor zover het gaat om allografts) deze wet expliciet bindend te verklaren van donor tot acceptor. Deze definitie van Beheerder laat (opnieuw) open dat de ziekenhuis-inkoper die het allograft aanneemt van de distributeur zich niet ziet als Beheerder. Dit heeft bijvoorbeeld consequenties voor Art. 6. Ik stel dus voor om de definitie van Beheerder explicieter te maken door toe te voegen ....in de gehele Weefselketen, of woorden van gelijke strekking.

Art. 6.1.C gaat in zijn uitwerking helemaal mis. Hoe moet door de uitvoerder van de Wet de woorden worden geinterpreteerd: Deze informatie betreft ten minste de mogelijke bestemmingen van de eventuele inkomsten die kunnen voortvloeien uit het gebruik van lichaamsmateriaal....;. Betekent dit dat er wel winst gemaakt mag worden, of maar een beetje (en wat is een beetje), of niet? En wie bepaalt of de bestemming van die uitkomsten juist is? Waar staat dat? Dit kan Beheerders van allografts alleen maar in een vervelend daglicht plaatsen en voor iedereen vervelende discussies uitlokken. Wetgever wees duidelijk!

Regeldrukgevolgen. Het lijkt mij dat de berekeningen over de gevolgen voor de regeldruk erg optimistisch zijn. Ik doel m.n. op het opstellen van een Beheersreglement. Dit soort werkzaamheden zullen moeten worden gedaan door hoog gekwalificeerde medewerkers die meer dan 48 euro per uur kosten (er zijn meer kosten dan alleen salaris!). Ook het aantal beheerde verzamelingen lijkt mij veel hoger dan 250. In theorie kan elke tandartspraktijk en elk ziekenhuis een of meerdere verzamelingen hebben. Zeker in een groter centrum met complexe verzamelingen zal een week tijd ook niet toereikend zijn. Kortom, het lijkt mee te vallen een bedrag van 432K, maar ik denk dat we spreken over ca. 5 Mio. die de kosten van de overhead zal doen toenemen.