Zelfrijdende auto

Reactie

Naam New Isetts (Drs R.P. Panhuyzen)
Plaats Haarlem
Datum 30 oktober 2014

Vraag1

Wat is uw mening over de wijziging van het besluit ontheffingverlening exceptionele transporten (ten behoeve van de ontwikkeling van de zelfrijdende auto)?
Op zich goed. Punt van positief bedoelde kritiek. Je ziet dat NL graag voorloper wil zijn op gebied van de zelfrijdende auto, maar daarbij zich erg afhankelijk opstelt van waar automerken en (Tier 1) bedrijven die zich ermee bezighouden (zoals Google en Continental) mee aankomen. De focus van de industrie is op on-board systems en car connectivity.

Maar er is een uitgelezen kans om ook fysiek / ruimtelijk te werken aan de zelfrijdende auto door nadrukkelijk ruimtebeslag van de auto mee te nemen. Iets waar de industrie niet mee bezig is, simpelweg omdat het oogmerk blijft zoveel mogelijk auto's te verkopen. Waarom zeg ik dit?

Oogmerk zou niet alleen moeten zijn om ongelukken verder terug te dringen, maar ook om tot een betere benutting van de bestaande infrastructuur te kunnen komen. Dat kan weer belangrijke besparingen opleveren. Nog afgezien van de unieke (andere landen komen er niet mee, terwijl de noodzaak er wel is) innovatiemogelijkheden en nieuwe banen die ermee gecreëerd kunnen worden...! Ook het milieu profiteert. Idem dito terugdringen energiegebruik.

Ralph Panhuyzen
newisetta.com
06 1743 4661