Zelfstandigenwet

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Hilversum
Datum 4 juni 2025

Vraag1

Wilt u reageren op de Zelfstandigenwet? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een document te uploaden.
De verduidelijking van Zelfstandigenwet is zeer toe te juichen. Echter, raakt deze nu een groep van de ZZP'er onnodig en schadelijk. ZZP'ers met hoog tarief werkzaam in interim management of IT komen door de huidige wet DBA ten dele in de problemen. In veel gevallen voeren zij opdrachten uit bij 1 werkgever, omdat dit 40-urige werkweek inzet vereist en niet in deeltijd is uit te voeren. Ook varieert de looptijd van opdrachten sterk. Dat betekent niet dat zij geen ondernemers-risico dragen of werkzaam zijn als werknemer. Het gaat hier vaak om complexe (tijdelijke) opdrachten met duidelijke resultaat wensen. De opdrachtnemer heeft hier ook grote vrijheid in (ook m.b.t. start/einde, tarief, invulling opdracht), maar natuurlijk is er sprake van opdrachtgever en daarmee ook een enigszins hiërarchische relatie. Niet anders dan wanneer iemand een aannemer voor een verbouwing inhuurt.

Het is zeer wenselijk dat de Zelfstandigenwet deze groep ondernemers faciliteert i.p.v. tegenwerkt zoals nu de uitkomst is van de huidige wet DBA. Deze vergroot nu het ondernemersrisico voor deze groep die aantoonbaar te werk gaat als ondernemer.

Vraag2

Wat is volgens u een goede toetsbare invulling van de vijf criteria uit de zelfstandigentoets?
De 5 criteria zoals deze omschreven zijn wat mij betreft logisch en helder. Het zijn criteria waaraan elke gezonde ondernemer zelf ook zou willen voldoen. Zelf vind ik aantoonbaarheid van AOV helemaal niet bezwaarlijk, omdat ik dit als een zeer gezonde maatregel voor ondernemersrisico bij ziekte zie. Echter, deze zou ook open moeten staan voor alternatieve constructies zoals "Broodfondsen" die in de markt reeds bewezen goed te functioneren.

Ik zou het ook toejuichen als men tarief segmenten gaat hanteren. Voor ZZP'ers met <90 euro per tarief is van schijnzelfstandigheid gewoon geen sprake.

Vraag3

Wat is volgens u een goede toetsbare invulling van de vier criteria uit de werkrelatietoets?
Prima, echter ook in opdrachtgever en opdrachtnemerschap relatie is altijd een vorm van hiërarchische controle. In de contractering is het mogelijk resultaatafspraken te maken waarop toetsing van tevredenheid/beoordeling continuïteit in te voegen is.

Risico bij huidige beschrijving is dat men in het in de markt nauw gaat interpreteren. Dus dit vereist wel duidelijkheid, anders berokkent het schade.

Vraag4

Acht u het noodzakelijk en/of wenselijk om een extra wetsartikel op te nemen voor het geval een zelfstandig werkende niet (volledig) voldoet aan de criteria in het nieuw voorgestelde lid 2 van BW 7:610?

Zo ja, hoe zou de vormgeving van een dergelijk derde lid er volgens u dan uit moeten zien?

Zo nee, moet in een dergelijke situatie dan holistisch gekeken worden naar de criteria uit het tweede lid of biedt het huidig wettelijk kader voldoende houvast voor een dergelijke situatie?
Niet mijn expertise. Een holistische toetsing is prima, duidelijke wetgeving echter wezenlijker. Voor overheid en opdrachtgevers/opdrachtnemers is controle een onwenselijk activiteit die zoveel mogelijk voorkomen moet worden.