Wijziging vrijstellingsregeling Besluit luchtverkeer 2014, Zichtvliegen buiten daglichtperiode
Reactie
Naam
|
Gerrit de Man
|
Plaats
|
Rotterdam
|
Datum
|
13 juli 2019
|
Vraag1
Heeft u vragen of opmerkingen? Op alle onderdelen van de regeling en de toelichting kan worden gereageerd.
Ik ben prive-vlieger en beroepsvlieger in opleiding vanaf Rotterdam The Hague Airport met een geldige nacht kwalificatie. De kwalificatie of rating benodigd voor het vliegen buiten daglichtperiode.
Om te kunnen opereren in het kader van privévluchten maar ook opleiding is het zaak een strakke tijdsplanning aan te houden. Dit om niet buiten de Uniforme Daglicht Periode terug te keren. Het komt de vliegveiligheid ten goede indien men zichtvliegen buiten UDP zou toestaan.
Er is een incentive in de vorm van hogere landingsgelden voor vliegtuigen met een hogere categorie geluidsemissie. Dat heeft er voor gezorgd dat de Nederlandse maar ook Europese General Aviation vloot een stuk stiller is geworden. De relatief jonge toestellen in de Nederlandse opleidingsvloot met moderne voortstuwing zorgen daarbij voor een verlaagde emissie van onder andere CO2.
Deze vrijstelling voor vliegen buiten de UDP komt de concurrentiepositie ten goede van Nederlandse vliegscholen, clubs en verhuurders. Een al gemarginaliseerde sector (dossier Lelystad) vaak gebruikt als makkelijk slachtoffer in politieke uitruil.
Tevens dragen Nederlandse vliegers met hun belastingafdracht navenant bij aan de staatskas.