Wijziging vrijstellingsregeling Besluit luchtverkeer 2014, Zichtvliegen buiten daglichtperiode
Reactie
Naam
|
JJ Breuers
|
Plaats
|
Voorburg
|
Datum
|
12 juli 2019
|
Vraag1
Heeft u vragen of opmerkingen? Op alle onderdelen van de regeling en de toelichting kan worden gereageerd.
Prima regeling, heeft lang geduurd maar gaat nu eindelijk gebeuren.
- Waarom wijken wij af van onze andere Europese partners en buren? Met één EU zie ik geen reden om af te wijken van regelingen in andere landen, de genoemde argumenten gelden voor die landen ook.
- De omschrijving: "Door als voorwaarde te stellen dat de start of landing in Nederland plaatsvindt, wordt er voor gezorgd dat er niet buiten de openingstijden van de luchthavens onder zichtvliegvoorschriften gevlogen wordt." Waarom deze beperking. We hebben het over een paar honderd vluchten met relatief stille vliegtuigen terwijl er in NL duizenden nachtvluchten (IFR) plaatsvinden met grote lawaaiige vliegtuigen. En bovendien beperkt dit de nachtvluchten van NL naar bijvoorbeeld D. Dat kan binnen de openingstijden van NL luchthavens, immers anders kan je niet starten, maar geland kan er worden in D nog steeds binnen de openingstijden van NL luchthavens. En terug de volgende dag. Deze beperking lijkt mij dan weer een lastige regel die in de praktijk helemaal niet nodig is vanwege de beperkte aantallen vluchten.