Wijziging vrijstellingsregeling Besluit luchtverkeer 2014, Zichtvliegen buiten daglichtperiode
Reactie
Naam
|
- (Wout Peterse)
|
Plaats
|
HAREN GN
|
Datum
|
13 juli 2019
|
Vraag1
Heeft u vragen of opmerkingen? Op alle onderdelen van de regeling en de toelichting kan worden gereageerd.
Eerst een opmerking over de overwegingen. Daarin wordt gesteld dat in de landen Verenigd Koninkrijk, Duitsland of Frankrijk 's nachts op zicht mag worden gevlogen. Ik mis hier ook België in. Immers in ALLE ons omringende landen mag onder de mogelijkheden en beperkingen die de SERA biedt VFR Night worden gevlogen.
De wijziging lijkt alleen te zien op het faciliteren van reeds NQ gekwalificeerde vliegers om hun NQ aantekening geldig te houden en enkele speciale vluchten. Het recht om gewoon binnen Europa van A naar B te kunnen vliegen deels of geheel onder VFR Night condities wordt hiermee niet gehonoreerd. Hier maken onze buurlanden (gelukkig) geen onderscheid in.
Het is met deze beoogde vrijstelling nog steeds niet mogelijk om een VFR night vlucht uit te voeren van Duitsland naar België waar het overvliegen van een stukje Nederlands Limburg een efficiënte route oplevert.
De wijziging moet, net als de ons omringende landen, VFR Night mogelijk maken, zonder de verplichting van het moeten starten en landen vanaf een Nederlandse luchthaven.
Onze luchthavens zijn voldoende op de hoogte van de mogelijkheden (beperkingen) die hun luchthavenbesluiten bieden om ook VFR Night verkeer te kunnen accommoderen. Daarbij stelt de SERA hogere eisen voor VFR vluchten bij nacht uit oogpunt van veiligheid, waardoor de geluidsbelasting op de grond er niet of nauwelijks op verslechterd.