Wijziging vrijstellingsregeling Besluit luchtverkeer 2014, Zichtvliegen buiten daglichtperiode
Reactie
Naam
|
Dhr. ALPM Schreiner
|
Plaats
|
Den Haag
|
Datum
|
7 augustus 2019
|
Vraag1
Heeft u vragen of opmerkingen? Op alle onderdelen van de regeling en de toelichting kan worden gereageerd.
Helaas is de Werkgroep Red Gelderland (M. / O. Rotsteeg / Rijken) duidelijk negatief gestemd over het vliegen buiten UDP.
Ben het ook volstrekt oneens met hun zienswijze en argumenten.
Het lijkt wel of de werkgroep in kwestie denkt dat een hele grote groep Privevliegers ineens alle nachtelijke uren gaan gebruiken om te vliegen.
Dit zal mijns inzien zeker niet het geval zijn, een paar uitzonderingen daargelaten.
Het "privilege" om VFR at Night te kunnen vliegen, is reeds jaren geleden al door EASA toegestaan in de omringende Europese landen, waarbij dit "privilege" in Nederland gelukkig per 1 oktober zijn beslag gaat krijgen. Hulde hiervoor.
Zoals reeds in vele vorengenoemde reacties vermeld, vergroot de mogelijkheid van NVFR de vliegveiligheid, door op de daarvoor geschikte vliegvelden na UDP te kunnen landen en daarmee ondermeer het "get home in time" te ontlasten. Het trainen en bijhouden van de Night Qualification "rating" voor prive vliegers is reeds jaren geleden in gang gezet vooruitlopend op een positieve beslissing van de overheid.
Resumerend zou de Werkgroep Red Gelderland (M. / O. Rotsteeg / Rijken), niet moeten denken dat dit iets "nieuws" is om de privevlieger te "plezieren".