Wet centralisatie ondersteuning onderwijs aan zieke leerlingen en studenten

Reactie

Naam Y.J. v.d. Laan
Plaats Leiden
Datum 21 maart 2022

Vraag1

Denkt u dat met de beoogde nieuwe structuur, een landelijke organisatie met een regionale infrastructuur, de positieve punten van de oude structuur, zoals nabijheid, laagdrempeligheid en snelheid, voldoende worden behouden?
Als één van de uitvoerders/professionals van het OZL-werk direct op de werkvloer, ben ik eigenlijk wel tevreden met hoe 't tot nu toe gaat en het OZL-werk mogen uitvoeren. Een landelijk netwerk (Ziezon) met een duidelijke visie en missie dat immer koers houdt en de ontwikkelingen enonze professionaliteit borgt. Anderzijds voer je je werk uit binnen de kaders van een (oorspronkelijke) schoolbegeleidingsdienst met overmatige kennis van didactiek en gedrag als toegevoegde waarde die je meeneemt. Wij OZL-consulenten zijn van alle markten thuis, opereren in zekere mate onafhankelijk (heel prettig!!), tezamen met andere hulpverlenende instanties (school nabij).
Het is maar net wat de (chronisch) zieke leerling op dat moment nodig heeft, en in hoeverre de school jouw expertise in meer of mindere mate kan gebruiken. In het belang van de leerling doe je een stapje naar voren, dan weer een stapje naar achteren als 't lukt. Geen geldstromen of een bepaald keurslijf wat op dat moment je werkwijze bepaalt, je mag (nog) meedenken met een open blik over de situatie op dat moment.

Vraag2

Vindt u dat met de beoogde nieuwe structuur de toekomstbestendigheid en flexibiliteit van de voorziening voldoende worden gegarandeerd?
Ik ben bang dat de nieuwe structuur opnieuw een verkapte bezuiningsmaatregel is en dat 't onderbrengen van 't OZL werk binnen een nieuwe organisatie eerder een zekere mate van stroperigheid met zich meebrengt dan dat de flexibiliteit gewaarborgd blijft. Als de nieuwe plannen toch moeten doorgaan, laat meerdere lagen binnen de nieuwe organisatie en een te rigide registratiesysteem ajb niet al leidend zijn. Dit is op voorhand al van negatieve invloed op 't werkplezier en de dagelijkse drive van ons consulenten. Uiteindelijk willen we immers voor de volle 100% voor de zieke leerlingen gaan zonder daarin onnodige tegenkrachten te willen ervaren.