Wet centralisatie ondersteuning onderwijs aan zieke leerlingen en studenten
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Den Helder
|
Datum
|
16 februari 2022
|
Vraag1
Denkt u dat met de beoogde nieuwe structuur, een landelijke organisatie met een regionale infrastructuur, de positieve punten van de oude structuur, zoals nabijheid, laagdrempeligheid en snelheid, voldoende worden behouden?
Een nieuwe structuur gaat kinderen en studenten niet helpen. Het is een bedenksel vanachter een bureau. De praktijk zoals deze nu is georganiseerd in de regio, heeft meer effect. De nabijheid en de relatie tussen de mensen die ervoor zorgen dat zieke leerlingen en studenten daadwerkelijk de aandacht krijgen die ze nodig hebben is cruciaal. Mensen uit de eigen omgeving zorgen voor mensen. De aansturing vanuit een centraal punt heeft geen toegevoegde waarde. Tijd en geld gaat in systemen zitten. Optuigen van een structuur kost geld en levert de bekende management en bestuurslagen op die we niet nodig hebben. De huidige verzorgers vanuit de educatieve dienstverlening werken met kwaliteitskeurmerken. Zij zijn al meer dan 50 jaar actief in de regio. Waarom een wetswijziging? Omdat er een gedateerd onderzoek ligt, waarvan de juistheid en de actualiteit achterhaald zijn. Het inrichten van organisaties dient belangen van bepaalde instanties. De overheid laat zich hiervoor lenen. Onderwijs aan zieke leerlingen is goed geregeld. Vraag het aan de mensen die met de kinderen en studenten werken. Vraag het aan de ouders. Kijk naar wat goed gaat en naar de toegevoegde waarde.
Vraag2
Vindt u dat met de beoogde nieuwe structuur de toekomstbestendigheid en flexibiliteit van de voorziening voldoende worden gegarandeerd?
Toekomstbestendigheid en flexibiliteit is gegarandeerd zoals het nu gaat. Het gaat hierom de denkrichting. Denken we vanuit de bedoeling of denken we vanuit het systeem. De huidige werkwijze in de regio's worden ingericht door mensen die de praktijk kennen. Ze zijn van onderwijs en orthopedagogiek. Ze zijn wendbaar en weten wat er nodig is. Het zijn medewerkers die naast dit werk ook andere ondersteuning bieden in het brede spectrum van de dienstverlening. Ze werken voor organisaties in de educatieve dienstverlening die denken vanuit kwaliteit. Kwaliteit komt van binnenuit en niet door een systeem, een structuur in te richten met allerlei toeters en bellen.