Wet centralisatie ondersteuning onderwijs aan zieke leerlingen en studenten

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Veenendaal
Datum 11 maart 2022

Vraag1

Denkt u dat met de beoogde nieuwe structuur, een landelijke organisatie met een regionale infrastructuur, de positieve punten van de oude structuur, zoals nabijheid, laagdrempeligheid en snelheid, voldoende worden behouden?
Nee. Wij denken (als swv passend onderwijs VO), dat juist de door u genoemde positieve punten uit de oude structuur onvoldoende gehandhaafd blijven. Door een landelijke organisatie op te zetten, wordt het risico vergroot, dat de verantwoordelijkheid voor leerlingen (vanuit het oogpunt 'er is extern een voorziening') te makkelijk weggeschoven wordt. Ons inziens wordt de kans op het 'tussen de wal en het schip vallen' groter. Door de verantwoordelijkheid te laten liggen bij de samenwerkingsverbanden, blijven we ons ook daadwerkelijk meer verantwoordelijk voelen en inzetten voor deze leerlingen. Ze horen immers bij ons verband...! Wij zijn vanaf de start van passend onderwijs ook een tegenstander geweest van het apart houden van cluster 1 en cluster 2.

Vraag2

Vindt u dat met de beoogde nieuwe structuur de toekomstbestendigheid en flexibiliteit van de voorziening voldoende worden gegarandeerd?
Nee. Zie bovenstaande. Als de verantwoordelijkheid in de regio of bij de SWV'en blijft liggen, worden scholen/SWV'en gedwongen creatieve maatwerkoplossingen te zoeken voor deze leerlingen. Die mogelijkheid wordt op deze manier ontnomen. Deze beweging past wat ons betreft ook niet in de ambitie van passend/inclusief onderwijs. In mijn SWV merk ik dat scholen zich steeds meer verantwoordelijk voelen/weten voor complete doelgroep (lln. in de VO-leeftijd). Verschillende scholen bieden momenteel onderwijs aan deze leerlingen via zgn. afstandsonderwijs. Leerlingen doen op afstand mee, mentoren/docenten bezoeken regelmatig en structureel deze leerlingen indien mogelijk en nodig. De zorgplicht blijft bij de school. Ik zie dat, zeker voor deze leerlingen, de school/het SWV zich, met het invliegen van de juiste ondersteuning (intern of extern), actief inzet.
Daarnaast: wie heeft er meer feeling met deze leerling dan de school zelf waar de lln. is ingeschreven? Laten we de verantwoordelijkheid (zowel inhoudelijk als financieel) voor deze leerlingen dichtbij huis houden!
Nogmaals een dringend signaal: wij zouden het jammer vinden als deze leerlingen 'ondergebracht/aangestuurd/gefinancieerd' worden vanuit een landelijke organisatie!