Wet centralisatie ondersteuning onderwijs aan zieke leerlingen en studenten
Reactie
Naam
|
GZ-psycholoog K.E.M. de Wit
|
Plaats
|
Schagen
|
Datum
|
10 maart 2022
|
Vraag1
Denkt u dat met de beoogde nieuwe structuur, een landelijke organisatie met een regionale infrastructuur, de positieve punten van de oude structuur, zoals nabijheid, laagdrempeligheid en snelheid, voldoende worden behouden?
Nee.
In de beoogde nieuwe structuur gaan deze punten verloren. Daarnaast speelt er nog een ander belangrijk punt: vakmanschap. In de werkzaamheden van de groep ambulante consulenten speelt mee dat er veelal sprake is van complexe problematiek. Kinderen zijn geregeld ernstig ziek, de mensen in de omgeving kunnen daardoor heel emotioneel zijn en staan vaak voor moeilijke keuzes en aanpassingen in hun dagelijks leven. Laat hen bijgestaan worden door vakmensen met medische kennis en kennis van onderwijs, die ook de weg kennen in het onderwijs en de hulpverlening. Het oppakken van schoolwerk en de terugkeer naar school is niet altijd vanzelfsprekend en makkelijk te realiseren. Er is al snel sprake van een periode van langdurig thuiszitten. Laten we ervoor zorgen dat de (ernstig) zieke leerlingen de professionele hulp krijgen die ze nodig hebben om aan hun toekomst te kunnen werken. Het is al zwaar genoeg voor deze leerlingen/studenten.
Vraag2
Vindt u dat met de beoogde nieuwe structuur de toekomstbestendigheid en flexibiliteit van de voorziening voldoende worden gegarandeerd?
Nee.
In de huidige vorm is de invulling bijzonder flexibel en toekomstbestendig. Dit wordt juist tenietgedaan bij de aanpassing tot een landelijke stichting. Van de huidige groep ambulante consulenten, verbonden aan de onderwijsadviesbureaus, zal een groot deel waarschijnlijk niet mee gaan naar de nieuwe structuur. Dit betekent dat er nieuwe mensen zullen moeten worden gezocht. Gezien de huidige tekorten in het onderwijs is dat niet wenselijk.
De inzet en flexibiliteit is op dit moment optimaal in de regio waarmee ik bekend ben. Het budget wordt volledig ingezet voor de leerlingen zonder dat er geld naar extra managementlagen, rvt e.d. gaat.
Ga door met wat goed loopt. Aanpassingen in de structuur gaan weer heel veel extra geld kosten. Dit gaat ten koste van een groep kwetsbare leerlingen die het nou juist zo enorm hard nodig heeft om langdurig thuiszitten en mogelijke drop-outs te voorkomen.