Zoekresultaat

3050 resultaten
U heeft gezocht op:

Sorteren op:
  • Regeling Openbare jaarverantwoording Jeugdwet

    De voorliggende ontwerpregeling geeft een nadere invulling aan de kaders van het wetsvoorstel ‘Wet verbetering beschikbaarheid jeugdzorg’, met als doel om de beschikbaarheid van (hoog)specialistische jeugdzorg te verbeteren. Voorliggende regeling bevat de uitwerking van de verplichting voor jeugdhulpaanbieders (m.u.v. solisten) en gecertificeerde instellingen om een openbare jaarverantwoording te hebben. Daarbij is zoveel mogelijk aangesloten bij de Regeling openbare jaarverantwoording WMG die geldt voor zorgaanbieders.

  • Nieuwe versie Informatieprotocol per 2026

    In het Informatieprotocol Beleidsinformatie Jeugd staan de gegevens die jeugdhulpaanbieders en gecertificeerde instellingen twee keer per jaar verplicht moeten aanleveren aan het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). 

  • Implementatiewet richtlijn op afstand gesloten overeenkomsten inzake financiële diensten

    Het wetsvoorstel implementeert de richtlijn (EU) 2023/2673 van 22 november 2023 wat betreft op afstand gesloten overeenkomsten inzake financiële diensten (DMFSD). Het wetsvoorstel regelt dat enkele financiële producten die zijn uitgezonderd van de regels uit de Wet op het financieel toezicht (bijvoorbeeld kortlopende kredieten), wel onder de regels over verkoop op afstand vallen en onder de regels voor verkoop buiten de verkoopruimte. Verder bepaalt het wetsvoorstel dat een consument een overeenkomst op afstand eenvoudig moet kunnen ontbinden met behulp van een online ontbindingsfunctie.

  • Regeling beëindiging gaswinning uit het Groningenveld

    Op 19 april 2024 kwam er definitief een einde aan de gaswinning uit het Groningenveld. Op deze dag is de Wet van 17 april 2024, houdende wijziging van de Gaswet en Mijnbouwwet in verband met de beëindiging van de gaswinning uit het Groningenveld, in werking getreden waarmee een verbod op gaswinning uit het Groningenveld van kracht is geworden. Na decennia van gaswinning is het sinds die dag verboden om gas te winnen uit het Groningenveld. De resterende productielocaties zijn afgesloten en worden ontmanteld. 

  • Nationale visie op duurzame koolstof in de chemische industrie

    De ministeries van Infrastructuur en Waterstaat & Klimaat en Groene Groei hebben een visie opgesteld. Deze visie gaat over het gebruik van duurzame grondstoffen in de Nederlandse chemische industrie. De chemische industrie gebruikt nu nog voornamelijk fossiele grondstoffen zoals aardolie en gas voor de productie van plastics, wasmiddel, coatings en nog veel meer. Deze visie beschrijft hoe de chemische industrie fossiele grondstoffen kan vervangen door secundaire grondstoffen, duurzame biogrondstoffen of CO2. Hiermee wordt het gebruik van fossiele grondstoffen zo laag mogelijk. De visie geeft ook inzicht in welke acties daarvoor nodig zijn.

  • Wetsvoorstel kennisprogramma beroepsziekten

    De regering regelt voor de lange duur onderzoek naar beroepsziekten door gevaarlijke stoffen in Nederland. En verbetert de grondslag voor beroepsziekteregelingen.

  • Wijziging Plantgezondheidswet ivm directe inwerkingtreding maatregelen bij uitbraak

    Sommige plantenziekten kunnen zoveel schade aanrichten aan planten en gewassen dat binnen de Europese Unie is afgesproken om deze ziektes te bestrijden. Wanneer zo een ziekte wordt aangetroffen bij een bedrijf, zoals bij bijvoorbeeld een teler of boer, dan moet de handhavende dienst ingrijpen om te voorkomen dat de ziekte verder wordt verspreid. De soorten maatregelen die genomen kunnen worden veranderen bij deze wetswijziging niet. Wat wel verandert is dat de maatregelen meteen ingaan wanneer de ziekte wordt gevonden door de handhavende dienst, en de dienst heeft vastgesteld welke maatregelen nodig zijn. Als de maatregelen meteen ingaan, kunnen bedrijven en de natuur zo goed mogelijk worden beschermd en wordt de plantziekte zo snel mogelijk uitgeroeid en niet verder verspreid.

  • Uitbreiding vangnet Participatiewet

    Het vangnet Participatiewet, dat gemeenten compenseert voor grote tekorten op het budget voor bijstand, wordt met dit wijzigingsbesluit uitgebreid voor gemeenten die meerjarig te maken hebben met tekorten van 5% of groter. Voor deze gemeenten wordt in twee stappen het eigen risico verlaagd. Dit vermindert de financiële druk voor gemeenten die meerjarig in het huidige vangnet zitten, en kan een oplossing bieden voor gemeenten met meerjarige middelgrote tekorten die niet in aanmerking komen voor het huidige vangnet. 

  • Aanpak constructie ongelijke breukdelengemeenschap

    In het Belastingplan 2026 loopt een wetswijziging in de schenk- en erfbelasting mee die bedoeld is om een belastingconstructie te bestrijden. Deze constructie houdt in dat in het zicht van overlijden van een van de echtgenoten het aandeel in de gemeenschap van goederen wordt gewijzigd. Zo wordt minder erfbelasting afgedragen.
    De wetswijziging houdt in dat de ontbinding van een gemeenschap van goederen met een ongelijke verdeling in het vermogen of een verrekenbeding, waarbij het vermogen anders dan door de helft wordt verdeeld leidt tot heffing van schenk- of erfbelasting. Inwerkingtreding van deze maatregel is 1 januari 2026. Bestaande gevallen tot de datum van bekendmaking van deze maatregel (18 april 2025) worden in principe gerespecteerd.

  • Implementatiewet richtlijn herziening productaansprakelijkheid

    Dit wetsvoorstel implementeert de Europese Richtlijn herziening productaansprakelijkheid (2024/2853). Deze richtlijn bevat regels over de aansprakelijkheid van marktdeelnemers, bijvoorbeeld fabrikanten of importeurs. Die regels bevatten een risicoaansprakelijkheid voor schade van natuurlijke personen die wordt veroorzaakt door gebrekkige producten. De richtlijn vervangt de bestaande richtlijn productaansprakelijkheid uit 1985 (85/374/EEG). Het wetsvoorstel wijzigt de regeling van de productaansprakelijkheid in Boek 6 van het Burgerlijk Wetboek.