Zoekresultaat

89 resultaten
U heeft gezocht op: Bestuursrecht

Sorteren op:
  • Beleidsregel consignatie

    Het voorstel bevat beleidsregels die een uitleg geven aan enkele begrippen uit de Wet op de consignatie van gelden.

  • Besluit beveiligde verbinding met overheidswebsites en -webapplicaties

    Met dit besluit wordt de toepassing van de informatieveiligheidsstandaarden HTTPS en HSTS verplicht voorgeschreven voor publiek toegankelijke websites en webapplicaties van bestuursorganen.

  • Besluit digitalisering burgerlijk procesrecht en bestuursprocesrecht

    Het Besluit regelt de eisen aan het nieuwe digitale systeem van de rechterlijke instanties en stelt eisen aan de gebruiker van dat systeem.

  • Besluit elektronisch procederen

    Het Besluit elektronisch procederen (Bep) biedt een regelgevend kader voor alle vormen van vrijwillig en verplicht elektronisch procederen in het civiele recht en het bestuursrecht. Het Bep komt in de plaats van huidige lagere regelgeving over elektronisch procederen, waaronder het Besluit digitalisering burgerlijk procesrecht en bestuursprocesrecht. Het Bep sluit inhoudelijk zoveel mogelijk aan op dit besluit.

  • Besluit proceskosten in WOZ-zaken

    Dit besluit strekt ertoe om een regeling te introduceren voor de vergoeding van de kosten die een partij of een belanghebbende maakt in verband met de behandeling van een door hem ingediend bezwaar- of beroepschrift in een procedure over de WOZ-waarde.

  • Besluit terugkeer en vreemdelingenbewaring

    Ontwerpbesluit terugkeer en vreemdelingenbewaring

  • Besluit tot wijziging van het Vb 2000, houdende afschaffing van het kennisgevingsvereiste en enkele andere (o.m.) technische wijzigingen.

    Na een uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak wordt de zogeheten kennisgevingsprocedure niet meer toegepast. In dit ontwerpbesluit wordt het Vb 2000 aangepast aan de gewijzigde situatie. Voorts voorziet het besluit in aanpassing van de termijn voor het indienen van een zienswijze in bepaalde zaken die in de grensprocedure kunnen worden afgedaan en wordt een aantal juridisch-technische en redactionele correcties doorgevoerd.

  • Besluit wijziging Bgk

    Dit besluit geeft een nadere normering van de maximumbedragen aan buitengerechtelijke kosten die in rekening kunnen worden gebracht bij tenuitvoerlegging van dwangbevelen.

  • Concept wijzigingsbeschikking Kavel A2

    Ontwerpbeschikking tot wijziging van de verlengings- en digitaliseringsbeschikking inzake kavel A02 en de daarbij behorende capaciteit in kavel 11C.

  • Conceptwetsvoorstel Wet minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

    In het Inclusive Framework (IF) georganiseerd door de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) is in 2021 een politiek akkoord bereikt over de herziening van het internationale belastingstelsel (IF-akkoord). Deze herziening van het internationale belastingstelsel bestaat uit twee pijlers. De eerste pijler (Pijler 1) van het IF-akkoord betreft het aanpassen van de regels over belastbare aanwezigheid en winsttoerekening. Daardoor kan onder voorwaarden ook belasting worden geheven in landen waar een multinational klanten heeft zonder dat het bedrijf daar fysiek aanwezig is. Dit betekent dat de belastbare winst in die landen zal toenemen. De tweede pijler (Pijler 2) van het IF-akkoord ziet op maatregelen om te waarborgen dat multinationals altijd ten minste een minimumniveau aan winstbelasting betalen. Op 20 december 2021 heeft het IF de modelteksten gepubliceerd waarmee de deelnemende landen Pijler 2 in hun nationale wetgeving kunnen omzetten. Om ervoor te zorgen dat de Pijler 2-maatregelen binnen de Europese Unie (EU) op dezelfde wijze in nationale wetgeving worden omgezet (het creëren van een gelijk speelveld) en om de verenigbaarheid met het Europees recht te verzekeren, heeft de Europese Commissie (EC) op 22 december 2021 een richtlijnvoorstel gepubliceerd tot waarborging van een (mondiaal) minimumniveau van belastingheffing van multinationale groepen en omvangrijke binnenlandse groepen in de EU. Het richtlijnvoorstel bevat de modelteksten voor de EU-lidstaten. De rechtsbasis van het richtlijnvoorstel is artikel 115 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (VWEU) dat de EU toestaat om richtlijnen vast te stellen voor de onderlinge aanpassingen van de wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen van de lidstaten die rechtstreeks van invloed zijn op de interne markt, en waarvoor unanimiteit alsmede de raadplegingsprocedure vereist zijn.