Zoekresultaat
81 resultaten
U heeft gezocht op:
Voortgezet onderwijs
-
Besluit praktijkgerichte vakken vmbo gl en tl
Met deze wijziging van het Uitvoeringsbesluit WVO 2020 wordt het praktijkgericht vak toegevoegd aan het onderwijsprogramma van de gl en tl van het vmbo.
-
Besluit tot aanpassing van de gegevenslevering van scholen voor onderzoek onderwijsarbeidsmarkt
Consultatie met betrekking tot de aanpassing van de gegevensleveringen van scholen in (speciaal) basisonderwijs, (voortgezet) speciaal onderwijs, voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs voor het onderzoek naar de onderwijsarbeidsmarkt.
-
Besluit uitwisseling leer- en begeleidingsgegevens
Consultatie van onderwijsinstellingen, ouders en leerlingen en softwareleveranciers over het besluit uitwisseling leer- en begeleidingsgegevens.
-
Besluit van school naar duurzaam werk
Het Besluit van school naar duurzaam werk en de Regeling regionaal programma en Doorstroompuntfunctie 2026-2029 vormen een nadere uitwerking van het wetsvoorstel van school naar duurzaam werk dat nu in de Tweede Kamer ligt. Vanwege de samenhang tussen het besluit en de regeling ziet deze consultatie op beide.
-
Besluit verlenging educatieve module
Het experiment educatieve module maakt het mogelijk dat reeds afgestudeerde bachelorstudenten van het wetenschappelijk onderwijs alsnog een educatieve module kunnen volgen die tot een beperkte tweedegraads bevoegdheid voor het voortgezet onderwijs leidt. Dit is van groot belang in verband met het lerarentekort. Het experiment eindigt per 30 juni 2019, maar loopt nog te kort om te kunnen worden geëvalueerd. Daarom is besloten het experiment met drie jaar te verlengen.
-
Centrale eindtoets en leerling- en onderwijsvolgsysteem primair onderwijs.
Wij vragen uw mening over de volgende onderwerpen: • wel of geen wereldoriëntatie in de eindtoets • invoering en afnamemoment van een centrale eindtoets voor Nederlandse taal en rekenen-wiskunde • verplicht leerling- en onderwijsvolgsysteem • het meten van de toegevoegde waarde/leerwinst en de functie daarbij van een begintoets
-
Diagnostische Tussentijdse Toets en Leerlingvolgsystemen in het VO
Wij vragen uw mening over de volgende onderwerpen: - Invoering van de landelijke diagnostische tussentijdse toets aan het einde van de onderbouw in het VO(2 vmbo en 3 havo/vwo) voor de vakken Nederlands, Engels, Wiskunde/rekenen. - Verplicht leerlingvolgsysteem op dezelfde vakken gedurende de onderbouw. - Verplichte deelname aan beperkt aantal internationale onderzoeken, zoals PISA.
-
Diplomaregister: met DigiD zijn nepdiploma’s passé.
Met dit wetsvoorstel wordt voorzien in een centraal, landelijk diplomaregister. Dit register ontsluit digitaal de diplomagegevens, die al door de overheid worden bewaard. Deze gegevens zijn geregistreerd in databases van het Ministerie van OCW en betreffen diplomagegevens van het door de overheid bekostigde voortgezet onderwijs, beroeps- en volwassenenonderwijs en hoger onderwijs (hogescholen + universiteiten). Ook worden de diplomagegevens van inburgering en Nederlands als tweede taal verstrekt
-
Grond toevoeging van bepalingen ten behoeve van gelijke kansen in het onderwijs in Grondwet
De initiatiefnemer beoogt het belangrijke artikel 23 van de Grondwet aan te vullen. Met de aanvullingen blijft de onderwijsvrijheid voor scholen bestaan: Ieder kind heeft recht op onderwijs, en moet elke school kunnen kiezen. Tegelijkertijd moet elke school de plicht hebben om kinderen op gelijke voet te accepteren. Daarbij moet het onderwijs bijdragen aan gelijke kansen, persoonlijkheidsvorming en respect voor de basiswaarden van de democratische rechtsstaat.
-
Herziening Wet subsidiëring landelijke onderwijsondersteunende activiteiten
Met het voorstel tot wijziging van de Wet subsidiëring landelijke onderwijsondersteunende activiteiten (Wet SLOA) worden de wettelijke taken van Stichting Cito en Stichting SLO vastgelegd en wordt de subsidiëring van andere instellingen, ten behoeve van onderwijsonderzoek, beëindigd.