Zoekresultaat

3089 resultaten
U heeft gezocht op:

Sorteren op:
  • Wmo 2015: Invoering woonplaatsbeginsel voor beschermd wonen (ambtelijk concept)

    Op dit moment zijn gemeenten verantwoordelijk voor beschermd wonen voor mensen die zich bij een gemeente melden. Er zijn thans gemeenten met veel, maar ook met weinig voorzieningen voor beschermd wonen. Het beleid is erop gericht dat alle gemeenten zorgen voor lokale voorzieningen voor haar inwoners en voor preventie. Om dat te bereiken regelt dit wetsvoorstel dat gemeenten verantwoordelijk worden voor de verstrekking van beschermd wonen voor de eigen inwoners (woonplaatsbeginsel).

  • Wmo 2015: Wetsvoorstel resultaatgericht beschikken en vereenvoudigen geschilbeslechting

    De belangrijkste onderdelen van het wetsvoorstel zijn: 1. Bij de verstrekking van een maatwerkvoorziening kan een resultaatbeschrijving worden gehanteerd (het blijft ook mogelijk om een tijdsduurbeschrijving te hanteren). 2. De afwikkeling van geschillen over de uitvoering van een maatwerkvoorziening wordt vereenvoudigd. In eerste instantie kan worden geklaagd bij de gemeente, in tweede instantie is beroep bij de bestuursrechter mogelijk.

  • Woningsluiting bij verstoring openbare orde door ernstig geweld (bv. beschieting) of door wapens

    Burgemeesters moeten de openbare orde handhaven. Als die in een buurt op het spel staat wegens ernstig geweld (zoals een beschieting) of wegens een wapenvondst, kunnen zij op grond van deze wet een woning of bijvoorbeeld een loods sluiten. Ook kunnen vervolgstappen worden gezet, zoals snelle ontbinding van de huur door een verhuurder. Dit laatste wordt ook mogelijk na sluiting wegens drugsvoorbereiding; dat is bij een eerdere wetswijziging (Stb. 2018, 481) over het hoofd gezien.

  • Woonlastenwaarborg energieprestatievergoeding

    Het ontwerpbesluit regelt dat de verhuurder bij een woningverbetering waarbij een energieprestatievergoeding overeen wordt gekomen, verplicht is een woonlastenwaarborg aan te bieden aan huurders die langer dan 3 jaar de woning huren. Het doel is dat verhuurders bij het opstellen van de overeenkomst waarborgen dat, bij gelijkblijvend gedrag van de huurder met betrekking tot zijn energiegebruik, de woonlasten na de woningverbetering niet hoger zijn dan de woonlasten voor die verbetering.

  • WVA 2012

    Voorwerp van de consultatie is het wetvoorstel voor de Wet Voorraadvorming Aardolieproducten 2012.

  • Wwft

    Het Ministerie van Financiën consulteert samen met het Ministerie van Veiligheid en Justitie voorgenomen wijzigingen van de Wet ter voorkoming van witwassen en het financieren van terrorisme (Wwft).

  • Yarari reservaat en aanpassing Visserijwetgeving CN

    in het Yarari reservaat worden beschermingsmaatregelen voor haaien en roggen vastgesteld. Daarnaast wordt gedateerde visserijwetgeving gemoderniseerd. tenslotte krijgen de Openbare Lichamen van de eilanden de mogelijkheid om lokaal vissserijbeleid in de territoriale wateren te voeren.

  • Zelfrijdende auto

    De minister van Infrastructuur en Milieu wil in Nederland een stimulerend klimaat voor de verdere ontwikkeling van de zelfrijdende auto scheppen. Zelfrijdende voertuigen die met elkaar en met de wegkant kunnen communiceren kunnen volgens de minister een positieve bijdrage leveren aan de doorstroming van het verkeer, de verkeersveiligheid en het milieu. Het aanpassen van de huidige regelgeving maakt het testen van zelfrijdende voertuigen op de openbare weg in Nederland mogelijk.

  • Zelfstandigenwet

    Nederland worstelt al decennia met de wetgeving rond zelfstandigen zonder personeel (zzp’ers). In 2005 werd de Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) ingevoerd. Doel was zelfstandigen en hun opdrachtgevers zekerheid geven over de fiscale status van de arbeidsrelatie. Dit werkte echter niet goed en leidde tot veel schijnzelfstandigheid. In 2016 werd de VAR vervangen door de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (DBA). De DBA leidde echter tot veel onduidelijkheid en onzekerheid bij opdrachtgevers en zzp’ers. Hierdoor ontstond al snel een handhavingsmoratorium, wat bijna 10 jaar in stand bleef. Dit moratorium werd namelijk pas begin dit jaar opgeheven, hetgeen leidde tot veel onrust onder zzp’ers en zakelijke opdrachtgevers die gebruik maken van zzp’ers. Bovendien blijft de onduidelijkheid over wanneer iemand wel/geen zelfstandige is, bestaan. Hierdoor ontstaan er parallelle problemen waarbij enerzijds sommige opdrachtgevers onnodig terughoudend zijn om zzp’ers in dienst te nemen, en anderzijds ongewenste schijnzelfstandigheid in stand blijft en de bescherming van kwetsbare werkenden niet voldoende op orde is. Het is duidelijk dat de juiste oplossing na ruim 20 jaar nog niet gevonden is.