Zoekresultaat

28 resultaten
U heeft gezocht op: Basisonderwijs

Sorteren op:
  • Wetsvoorstel kleine klassen

    Eén op de elf klassen in het basisonderwijs bevat 30 of meer leerlingen. Te grote klassen behoren tot één van de grootste ergernissen van leerkrachten en ouders. Dit wetsvoorstel beoogt het verkleinen van de klassen in het basisonderwijs. Met kleinere klassen is het mogelijk om alle leerlingen de benodigde aandacht en ondersteuning te geven. Dit voorstel regelt op termijn een gemiddelde van 23 leerlingen per leraar op schoolniveau. Klassen van 30 of meer leerlingen worden per direct verboden.

  • Wetsvoorstel normalisering rechtspositie ambtenaren in het onderwijs

    Met dit wetsvoorstel wordt het private arbeidsrecht uit het Burgerlijk Wetboek van toepassing op het personeel dat werkzaam is in openbare scholen en instellingen in de bovengenoemde onderwijssectoren. Het voorstel regelt dat het ambtenarenrecht, dat nu nog geldt voor de openbare scholen en instellingen, straks niet meer van toepassing is. De bijzondere scholen en instellingen vielen al buiten de Ambtenarenwet, waardoor het private arbeidsrecht daar altijd al heeft gegolden.

  • Wetsvoorstel Samenwerkingsschool

    Het onderwerp van de consultatie is de vereenvoudiging van de wettelijke regeling van de samenwerkingsschool. Een Samenwerkingsschool is school waarin zowel openbaar onderwijs als bijzonder onderwijs gegeven wordt. Sinds 2011 is het wettelijk toegestaan om een samenwerkingsschool te vormen. Hier is echter nauwelijks gebruik van gemaakt, terwijl de samenwerkingsschool een oplossing kan bieden in gebieden met leerlingendaling.

  • Wetsvoorstel strategisch personeelsbeleid

    Deze consultatie betreft het wetsvoorstel strategisch personeelsbeleid. Het hoofddoel is om alle bekostigde scholen en besturen in het primair onderwijs, het voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs strategisch personeelsbeleid te laten voeren. Aanvullend is het doel dat het onderwijs een aantrekkelijke werkplek blijft. Het is de bedoeling dat dit bijdraagt aan kwalitatief goed en duurzaam inzetbaar personeel dat zorgt voor kwalitatief en toekomstbestendig onderwijs.

  • Wetsvoorstel toekomstbestendig onderwijsaanbod

    Het onderwerp van het wetsvoorstel dat ter consultatie wordt voorgelegd is de verplichting om op overeenstemming gericht overleg te voeren met andere schoolbesturen over het toekomstig onderwijsaanbod. Daarnaast gaat de consultatie over het vergemakkelijken van verplaatsen van een school, omzetten of uitbreiding met een richting.

  • Wijziging Besluit basisvoorwaarden kwaliteit voorschoolse educatie

    Deze consultatie betreft een wijziging van het Besluit basisvoorwaarden kwaliteit voorschoolse educatie

  • Wijziging Toetsbesluit PO in verband met verbeteren vergelijkbaarheid eindtoetsen PO

    Met ingang van schooljaar 2014/2015 is de eindtoets verplicht geworden in het primair onderwijs. Momenteel kunnen scholen tussen vijf toetsaanbieders kiezen: een de door de overheid aangeboden Centrale Eindtoets of één van de vier commerciële eindtoetsen. De afgelopen jaren is middels evaluaties gebleken dat de huidige ijking aan de referentieniveaus taal- en rekenen de eindtoetsen niet voldoende vergelijkbaar maakt. Om dit te verbeteren zal het Toetsbesluit PO worden gewijzigd.

  • Wijzigingsbesluit regeling zij-instroom in de voorschoolse educatie

    Deze consultatie betreft een wijziging van het Besluit basisvoorwaarden kwaliteit voorschoolse educatie in verband met het invoeren van een regeling voor zij-instromers in de voorschoolse educatie