Zoekresultaat

75 resultaten
U heeft gezocht op: Spoor

Sorteren op:
  • Tweede wijzigingsregeling 2025 IenW Omgevingsregeling

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat actualiseert de kaarten die in de Omgevingsregeling zijn aangewezen. Het gaat om de kaarten die de begrenzingen aangeven rondom hoofdspoor, rijkswateren, waterkeringen en autowegen. Daarnaast gaat het om de begrenzingen (begin- en eindcoördinaten) van dijktrajecten. Er ontstaan door bouwwerkzaamheden of verbetering van het kaartmateriaal regelmatig veranderingen in de ligging van deze grenzen. Het ministerie brengt alle veranderingen twee keer per jaar bij elkaar in een nieuwe kaart in het Digitaal Stelsel Omgevingswet. Voor dijktrajecten geldt een jaarlijkse update.

  • Tweede wijzigingsregeling IenW Omgevingsregeling 2022

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een Wijzigingsregeling van de Omgevingsregeling voor. Per gebied kunnen regels gelden voor bepaalde activiteiten, zoals een vergunning- of meldingsplicht. Deze grenzen worden periodiek herzien, en zijn in het Digitaal Stelsel Omgevingswet zichtbaar. Met deze wijziging worden een aantal geometrische begrenzingen en bijbehorende artikelen in de Omgevingsregeling geupdate.

  • Uitvoeringsregelgeving WIBON

    Uitvoeringsregelgeving ter implementatie richtlijn kostenreductie breedband. Dit pakket omvat: - het concept-besluit informatie-uitwisseling ondergrondse en bovengrondse netten en netwerken; - de concept-regeling informatie-uitwisseling ondergrondse en bovengrondse netten en netwerken; - het concept-besluit medegebruik omroepzendernetwerken en fysieke infrastructuur; - de concept-regeling gegevensverstrekking medegebruik omroepzendernetwerken en fysieke infrastructuur.

  • Wet informatie-uitwisseling bovengrondse en ondergrondse netten

    Regels over de informatie-uitwisseling betreffende bovengrondse en ondergrondse infrastructuur van netten ter voorkoming van graafschade en ter bevordering van de aanleg van elektronische communicatienetwerken met hoge snelheid, alsmede wijziging van de Telecommunicatiewet en een aantal andere wetten ter bevordering van medegebruik van fysieke infrastructuur en van de gecoördineerde aanleg van civiele werken

  • Wet lokaal spoor

    Dit wetsvoorstel geldt voor railverbindingen die onder decentrale verantwoordelijkheid vallen. De huidige wetgeving is gefragmenteerd, technisch gedetailleerd en weinig flexibel. Het toezicht is versnipperd. De nieuwe wetgeving sluit aan op de huidige bestuurlijke verhoudingen waarbij provincie en stadsregio verantwoordelijk zijn voor het regionale OV. Zij zorgt voor een permanente verbetering van de veiligheid en maakt technische ontwikkelingen, zoals trams op hoofdspoorwegen, mogelijk.

  • Wet Publiekrechtelijke omvorming ProRail

    Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt de Wet Publiekrechtelijke omvorming ProRail voor. Met deze wet wordt de B.V. ProRail omgevormd naar een publiekrechtelijk zelfstandig bestuursorgaan met eigen rechtspersoonlijkheid. Dit wetsvoorstel regelt de inrichting van het zelfstandig bestuursorgaan, kent taken en bevoegdheden toe aan het zelfstandig bestuursorgaan en regelt de verhouding tussen ProRail en de minister van Infrastructuur en Waterstaat.

  • Wet tot wijziging van de Wet milieubeheer houdende een maximaal budget voor het meerjarenprogramma geluidsanering

    Op basis van de Wet milieubeheer moeten Rijkswaterstaat en ProRail voor alle hoofd(spoor)wegen een saneringsplan opstellen. Een saneringsplan geeft op basis van de bestaande geluidhinder aan of er maatregelen, zoals stille wegdekken, raildempers en geluidschermen, moeten worden getroffen. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu is voornemens de Wet milieubeheer te wijzigen opdat de maatregelen kunnen worden geprioriteerd, zodanig dat het beschikbare budget niet overschreden wordt.

  • Wet uitvoering EU-regels infrastructuur alternatieve brandstoffen en enkele andere regels

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een nieuw wetsvoorstel voor over de uitrol van infrastructuur voor alternatieve brandstoffen. Het voorstel gaat over de uitrol van elektrische laadstations, waterstoftankstations en walstroom in havens en op luchthavens. Daarnaast worden er eisen gesteld aan interoperabiliteit en transparante informatievoorziening. Hiermee voert de Nederlandse overheid de verordening (EU) 2023/1804 uit. Alle lidstaten moeten deze verordening uitvoeren en handhaven. Het wetsvoorstel is één van de maatregelen om dit te doen. Het biedt met name grondslagen om nadere regels te kunnen stellen. Bijvoorbeeld over een goede spreiding van laad- en tankpunten of over de handhaving van de daaraan gestelde functionele eisen.

  • Wetsvoorstel tot wijziging van de re-integratieverplichtingen in het tweede ziektejaar bij werknemers van kleine en middelgrote werkgevers

    Doel van het wetsvoorstel is kleine en middelgrote werkgevers meer wendbaar te maken door eerder duidelijkheid te geven tot welk moment zij de eigen functie van de zieke werknemer voor hem beschikbaar moeten houden. Met de maatregel krijgen werkgevers en werknemers duidelijkheid over het te volgen spoor bij re-integratie en de mogelijkheid tot vervanging van de werknemer in het tweede ziektejaar.

  • Wijziging Beheerconcessie ProRail

    Op 1 januari 2025 loopt de huidige Beheerconcessie 2015-2025 van ProRail af. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werkt aan een verlenging van deze concessie, waarmee de einddatum vier jaar opschuift tot 1 januari 2029. Zo kan ProRail na 1 januari 2025 haar functie als beheerder van de hoofdspoorweginfrastructuur blijven uitvoeren.