Zoekresultaat

84 resultaten
U heeft gezocht op: Voortgezet onderwijs

Sorteren op:
  • Wetsvoorstel doelmatige aanpak onderwijshuisvesting

    Deze consultatie gaat over het wetsvoorstel onderwijshuisvesting. Het wetsvoorstel bestaat uit verschillende onderdelen:

  • Wetsvoorstel gerichte bekostiging

    De wetswijziging maakt het mogelijk om verplichtingen te verbinden aan geld dat wordt verstrekt aan scholen.

  • Wetsvoorstel Kwaliteitsverbetering (voortgezet) speciaal onderwijs

    Het wetsvoorstel legt vast dat leerlingen die speciaal onderwijs nodig hebben onderwijs krijgen dat: hen maximaal uitdaagt, zo goed mogelijk aansluit op hun mogelijkheden, en hen voorbereidt op optimale maatschappelijke participatie, in de vorm van vervolgonderwijs of een betaalde plaats op de arbeidsmarkt. Het voorstel ondersteunt het proces van kwaliteitsverbetering van de afgelopen jaren. De hoofdlijnen van het voorstel komen tot stand in samenspraak met het veld en betrokken ministeries.

  • Wetsvoorstel modernisering bepalingen voorzieningenplanning voortgezet onderwijs

    In 2013 heeft een evaluatie van de bepalingen in de Wet op het voortgezet onderwijs (WVO) over de voorzieningenplanning plaatsgevonden. Daaruit is naar voren gekomen dat de wet naar behoren functioneert. Wel zijn er sinds de wetswijziging in 2008 enige technische en licht beleidsmatige punten gebleken die aanpassing behoeven. In de beleidsreactie op de evaluatie heeft OCW aangekondigd de WVO op die punten te verbeteren. Dat gebeurt in bijgaand conceptwetsvoorstel.

  • Wetsvoorstel NLQF

    Dit wetsvoorstel vloeit voort uit de aanbeveling van april 2008 van het Europees Parlement en de Europese Raad over het European Qualifications Framework for Life Long Learning. In dit wetsvoorstel wordt voorgesteld het Nederlands Kwalificatiekader (NLQF) een wettelijke basis te geven, als ook om de niveaus op de diploma’s en diplomasupplementen te vermelden van de kwalificaties in het vo, mbo en ho.

  • Wetsvoorstel normalisering rechtspositie ambtenaren in het onderwijs

    Met dit wetsvoorstel wordt het private arbeidsrecht uit het Burgerlijk Wetboek van toepassing op het personeel dat werkzaam is in openbare scholen en instellingen in de bovengenoemde onderwijssectoren. Het voorstel regelt dat het ambtenarenrecht, dat nu nog geldt voor de openbare scholen en instellingen, straks niet meer van toepassing is. De bijzondere scholen en instellingen vielen al buiten de Ambtenarenwet, waardoor het private arbeidsrecht daar altijd al heeft gegolden.

  • Wetsvoorstel pseudonimiseren van leerlinggegevens ten behoeve van de toegang tot en het gebruik van digitale leermiddelen.

    Als leerlingen digitale leermiddelen gebruiken, worden er persoonsgegevens uitgewisseld tussen de onderwijsinstelling en de leverancier van leermiddelen. Deze consultatie gaat over het voorstel om voortaan gebruik te maken van een pseudoniem voor leerlingen bij deze uitwisseling. Gebruik van een pseudoniem beschermt de privacy van leerlingen en versimpelt de toegang tot en het gebruik van digitale leermiddelen.

  • Wetsvoorstel Samenwerkingsschool

    Het onderwerp van de consultatie is de vereenvoudiging van de wettelijke regeling van de samenwerkingsschool. Een Samenwerkingsschool is school waarin zowel openbaar onderwijs als bijzonder onderwijs gegeven wordt. Sinds 2011 is het wettelijk toegestaan om een samenwerkingsschool te vormen. Hier is echter nauwelijks gebruik van gemaakt, terwijl de samenwerkingsschool een oplossing kan bieden in gebieden met leerlingendaling.

  • Wetsvoorstel Schooldiploma Praktijkonderwijs

    In dit wetsvoorstel wordt voorgesteld dat elke school voor praktijkonderwijs (pro) aan alle leerlingen die succesvol het pro afronden een schooldiploma en een bijbehorend portfolio uitreikt. De minister stelt het model voor dit schooldiploma vast.

  • Wetsvoorstel strategisch personeelsbeleid

    Deze consultatie betreft het wetsvoorstel strategisch personeelsbeleid. Het hoofddoel is om alle bekostigde scholen en besturen in het primair onderwijs, het voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs strategisch personeelsbeleid te laten voeren. Aanvullend is het doel dat het onderwijs een aantrekkelijke werkplek blijft. Het is de bedoeling dat dit bijdraagt aan kwalitatief goed en duurzaam inzetbaar personeel dat zorgt voor kwalitatief en toekomstbestendig onderwijs.