Zoekresultaat
514 resultaten
U heeft gezocht op:
Gemeenten
- vorige pagina
- 1
- ...
- 12
- 13
- 14
- ...
- 52
- volgende pagina
-
Social Climate Fund
Nederland wil in 2050 klimaatneutraal zijn om zo te helpen met het verminderen van klimaatverandering. Daarom werken we aan een overgang van het gebruik van fossiele naar duurzame energie: de energietransitie. Dit biedt nieuwe kansen maar kost ook geld. Voor consumenten en bedrijven kan dit financiële gevolgen hebben. Zo kunnen bijvoorbeeld de kosten van brandstof stijgen. Om ervoor te zorgen dat de energietransitie voor iedereen betaalbaar blijft, heeft de Europese Unie een fonds opgezet: het Social Climate Fund. Nederland kan hier geld uit ontvangen voor een eerlijke energietransitie. Het kabinet moet hiervoor plannen indienen bij de Europese Commissie. De deadline hiervoor is 30 juni 2025.
Bij deze consultatie willen we u vragen uw mening over deze voorstellen te geven. -
Verzamelbesluit Omgevingswet IENW bodem en water 2026
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van een aantal besluiten die horen bij de Omgevingswet. Het gaat om het Besluit activiteiten leefomgeving, het Besluit kwaliteit leefomgeving, het Omgevingsbesluit en het Besluit bodemkwaliteit.
-
Besluit beroepskrachten ve in opleiding en interactief voorlezen
Het Besluit kwaliteit basisvoorwaarden voorschoolse educatie wordt op een aantal punten gewijzigd. BBL-studenten mogen formatief op een groep met voorschoolse educatie worden ingezet. Voorwaarden hiervoor zijn dat deze studenten niet alleen een groep draaien en dat ze goed worden begeleid. Ook wijzigen de eisen voor beroepskrachten rondom taalvaardigheid: lezen verdwijnt als extra onderdeel uit de taaleis en de vaardigheid interactief voorlezen wordt verplicht onderdeel van de module ontwikkelingsgericht werken in de voorschoolse educatie.
-
ACME verplichten (standaard voor veiliger internet)
Forum Standaardisatie toetst of de standaard ACME geschikt is om te verplichten aan de overheid (‘Pas toe of leg uit’). In deze openbare consultatie kunt u reageren op dit advies van de experts. Met name wordt uw reactie gevraagd over:
-
Wet herziening uitkeringsstelsel financiele verhoudingen
Aanpassing uitkeringsstelsel (Fvw)
Provincies en gemeenten kunnen op verschillende manieren aan hun inkomsten komen. Een deel van de inkomsten komt via de eigen belastingen binnen. Maar het grootste deel van de inkomsten van provincies en gemeenten komt van het Rijk. Provincies en gemeenten krijgen van het rijk dan ook verschillende ‘uitkeringen’. De verschillende uitkeringen zijn die provincies of gemeenten kunnen ontvangen, zijn geregeld in de Financiële-verhoudingswet (Fvw). Voorbeelden van zulke uitkeringen zijn de algemene uitkering uit het provinciefonds of gemeentefonds of de specifieke uitkering van de begroting van een ministerie. De afgelopen jaren is gebleken dat er bij bepaalde uitkeringen knelpunten zijn. Daarom worden met dit wetsvoorstel deze uitkeringen aangepast. -
Wijziging Bbl woonfunctie zorggeschikt en nultreden
Er worden twee nieuwe woonfuncties zorggeschikt en nultreden toegevoegd aan het Bbl met bijbehorende bruikbaarheidseisen.
-
Wijziging van de wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen in verband met de versterking arbeidsmarktinfrastructuur
Met dit wetsvoorstel krijgen werkenden, werkzoekenden en werkgevers betere (toegang tot) dienstverlening op het gebied van werk en scholing. Daarmee draagt het wetsvoorstel bij aan snellere, betere en duurzamere matches op de arbeidsmarkt.
Het wetsvoorstel versterkt de samenwerking tussen publieke partijen onderling (UWV en gemeenten) en de samenwerking tussen deze publieke partijen met private partijen binnen de regionale arbeidsmarkten. -
Wijziging meerjarige regeling aandachtsgroepen
Deze tranche is gericht op twee doelgroepen vanwege het aanhoudende tekort aan geschikte woonruimten voor deze groepen.
-
Ontwerpbesluit tot wijziging van het Besluit SUWI in verband met de uitwerking van proactieve dienstverlening en het vervallen van de grondslagen voor SyRI
Besluit proactieve dienstverlening SZW
-
Handreiking wijziging regionaal zorgaanbod
Het zorgaanbod in de regio verandert. In de afgelopen jaren zijn meerdere ziekenhuisafdelingen en andere (acute) zorgvoorzieningen kleiner geworden of helemaal gesloten. Redenen hiervoor zijn bijvoorbeeld te weinig personeel en ziekenhuizen die verplaatsen of samengevoegd worden. Ziekenhuizen zijn zelf verantwoordelijk voor de zorg die zij leveren en de keuzes die zij daarover maken. Een besluit om het zorgaanbod in de regio te veranderen leidt vaak tot onrust. Dit is vooral het geval wanneer er andere partijen zijn die (het gevoel hebben dat zij) niet, te laat of onvoldoende zijn betrokken bij dat besluit. Denk hierbij aan patiënten, inwoners, andere zorgaanbieders in de regio en de lokale politiek zoals gemeenten. Deze partijen hebben wensen over de zorg in hun regio. Waar wordt de zorg geleverd, welke zorg is dat dan, hoe zit het met de bereikbaarheid en is de zorg van goede kwaliteit? Bij verandering zijn burgers en patiënten bijvoorbeeld bang dat zij in kritieke situaties niet meer op tijd de juiste zorg krijgen. Tegelijkertijd hebben ziekenhuisbestuurders regelmatig het idee dat zij andere partijen wel proberen mee te nemen in hun besluit, maar dat zij dat niet goed genoeg kunnen doen. Het kabinet werkt daarom aan een handreiking die, in aanvulling op de relevante wet- en regelgeving, alle betrokken in de regio ondersteunt om het goede gesprek te voeren over (mogelijke) wijzigingen in het aanbod van (acute) zorg. In deze consultatie vragen wij om uw input op deze concepthandreiking.
- vorige pagina
- 1
- ...
- 12
- 13
- 14
- ...
- 52
- volgende pagina