Zoekresultaat

695 resultaten
U heeft gezocht op: Weg

Sorteren op:
  • Startende en stoppende exploitanten

    Op grond van de nationale CO2-heffing industrie worden voor exploitanten van industriële installaties ieder jaar de uitstoot en het aantal dispensatierechten bepaald op basis van verschillende, soms geverifieerde, documenten. Bij bedrijven die nieuw onder de heffing komen te vallen, of voor nieuwe installaties die een vergunning krijgen (hierna: startende exploitanten) is er een mogelijkheid dat de benodigde documentatie, en de verificatie daarvan, niet tijdig kan worden ingediend, wegens samenloop met het Europese emissiehandelssysteem. Dit zorgt voor uitvoeringslasten bij de Nederlandse Emissieautoriteit (NEa) en voor onnodige administratieve lasten bij startende exploitanten. Daarnaast zijn bedrijven waarvan de vergunning wordt ingetrokken (hierna: stoppende exploitanten) momenteel over hun laatste jaar niet meer verplicht om bepaalde documentatie, soms geverifieerd, in te dienen waardoor de NEa niet meer de uitstoot en het aantal dispensatierechten kan bepalen over dit laatste jaar.

  • Wet handhaving sociale zekerheid

    Met het voorstel wordt het handhavingsregime in de sociale zekerheid geüniformeerd. Vertrouwen is hierbij het uitgangspunt. Dat betekent dat bij het constateren van een overtreding wordt uitgegaan van een foutje en niet van fraude. Op een overtreding moet vervolgens passend gereageerd kunnen worden. 

  • Vrijstellingsregeling certificatie duikarbeiders van buiten de EU

    Nederlandse bedrijven in de duiksector kunnen door de Brexit en de aanleg van windmolenparken in zee, niet altijd voldoende gekwalificeerde duikprofessionals in de EER en Zwitserland vinden voor incidentele klussen.
    Met deze vrijstellingsregeling voor de duur van 5 jaar kan op basis van een beoordeling van de gelijkwaardigheid van hun beroepskwalificaties en de medische geschiktheid, een vrijstelling worden verkregen van bepaalde eisen in het Arbobesluit voor maximaal 40 aaneengesloten dagen in een kalenderjaar. Het beschermingsniveau van de duikers verandert hierdoor niet.

  • Regeling extra vergunningen publieke mediadienst

    De onderhandelingen met de buurlanden zijn (grotendeels) afgerond hetgeen betekent dat er definitief frequentieruimte beschikbaar komt voor publieke en commerciële partijen die op lokaal niveau willen uitzenden. Deze lokale laag (laag 6) voor digitale radio kan vanaf 1 september 2024 in heel Nederland in gebruik worden genomen.

  • Besluit wet seksuele misdrijven

    Dit ontwerpbesluit wijzigt verschillende besluiten in verband met de Wet seksuele misdrijven. 

  • Wijziging van de Pensioenwet, de Wet op de loonbelasting 1964 en enige andere wetten in verband met de verlenging van de transitieperiode naar het nieuwe pensioenstelsel

    Dit wetsvoorstel regelt dat de transitiedata uit de Wet toekomst pensioenen worden overgeheveld naar een algemene maatregel van bestuur (amvb). De transitiedata bepalen de maximale duur van de pensioentransitie. Door de transitiedata in een amvb op te nemen wordt het in de toekomst eenvoudiger om de transitie, indien dat voor de uitvoering nodig is, te verlengen. In eerste instantie wordt in de amvb geregeld dat de einddatum van de pensioentransitie met één jaar opschuift. Hiermee kunnen de werkzaamheden die gepaard gaan met de pensioentransitie beter worden gespreid in de tijd, wat ten goede komt van de uitvoering.

  • Wet maximering huurprijsverhogingen geliberaliseerde huurcontracten (verlenging)

    Met de Wet maximering huurprijsverhogingen geliberaliseerde huurovereenkomsten is de jaarlijkse huurstijging voor geliberaliseerde huurcontracten gemaximeerd. Deze wet is tijdelijk en loopt op 1 mei 2024 af. Het wetsvoorstel dat nu in consultatie wordt gebracht verlengt de wet tot 1 mei 2027. Doel van de wet is om zittende huurders te beschermen tegen hoge huurprijsstijgingen in het geliberaliseerde segment.

  • Besluit verplicht elektronisch procederen in civiele prejudiciële procedures Hoge Raad

    Dit voorstel regelt dat partijen in civiele prejudiciële procedures bij de Hoge Raad elektronisch moeten procederen.

  • Implementatiebesluit richtlijn duurzaamheidsrapportering

    Het Implementatiebesluit richtlijn duurzaamheidsrapportering implementeert de Corporate Sustainability Reporting Directive, ook wel kortweg aangeduid als ‘CSRD’. Deze richtlijn ziet op duurzaamheidsrapportering door ondernemingen. 

  • Wijziging van het Schattingsbesluit arbeidsongeschiktheidswetten in verband met tijdelijke regels over het beoordelen van arbeidsongeschiktheid bij feitelijke arbeid

    Het voorstel Praktisch Beoordelen maakt het mogelijk om bij feitelijke arbeid de mate van arbeidsongeschiktheid te baseren op een praktische beoordeling. Er wordt dan uitgegaan van de arbeid die iemand op het moment van beoordelen feitelijk verricht (of heeft verricht sinds de ziekmelding). Op dit moment is er naast de praktische schatting altijd een theoretische schatting. De uitkomst uit de beide schatting met de laagste mate van arbeidsongeschiktheid is bepalend voor het recht op WIA-uitkering. In deze maatregel wordt de theoretische schatting achterwege gelaten.