Zoekresultaat

140 resultaten
U heeft gezocht op: Organisatie en beleid

Sorteren op:
  • Wet Publiekrechtelijke omvorming ProRail

    Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt de Wet Publiekrechtelijke omvorming ProRail voor. Met deze wet wordt de B.V. ProRail omgevormd naar een publiekrechtelijk zelfstandig bestuursorgaan met eigen rechtspersoonlijkheid. Dit wetsvoorstel regelt de inrichting van het zelfstandig bestuursorgaan, kent taken en bevoegdheden toe aan het zelfstandig bestuursorgaan en regelt de verhouding tussen ProRail en de minister van Infrastructuur en Waterstaat.

  • Aanvullingsbesluit natuur Omgevingswet

    Het kabinet is voornemens de Wet natuurbescherming te integreren in de Omgevingswet, zodra de Omgevingswet in werking treedt (1-1-2021). De meeste regels van de Wet natuurbescherming en het Besluit natuurbescherming belanden in de AMvB 's van de Omgevingswet (Besluit activiteiten leefomgeving, Besluit kwaliteit leefomgeving, Omgevingsbesluit). Daarin voorziet het voorliggende ontwerp van het Aanvullingsbesluit natuur Omgevingswet. De overgang gebeurt beleidsneutraal.

  • Subsidieregeling sanering varkenshouderijen

    In het regeerakkoord zijn maatregelen aangekondigd om gezondheids- en leefomgevingsrisico’s in gebieden met een hoge veedichtheid te verminderen. Dit wordt vormgegeven via twee sporen, het saneringsspoor, waarbij op korte termijn geuroverlast door varkenshouderijen in veedichte gebieden wordt verminderd. En het verduurzamingsspoor, waarbij op middellange en lange termijn in bestaande en nieuwe stal- en houderijsystemen brongerichte emissiereducerende maatregelen worden ontwikkeld.

  • Subsidieregeling gender- en lhbti-gelijkheid

    Deze conceptregeling bevat de voorwaarden om subsidie te verstrekken aan en strategisch partnerschappen aan te gaan met maatschappelijke instellingen die zich richten op het landelijk bevorderen van gendergelijkheid en gelijkheid wat betreft seksuele oriëntatie, genderidentiteit en/of geslachtskenmerken in de Nederlandse samenleving voor de periode 2017-2022. Om te kunnen blijven inspelen op de actualiteit en om ruimte te houden voor vernieuwing blijft projectsubsidie beschikbaar.

  • Aangepaste Beleidsregel mededinging en duurzaamheid

    Deze aangepaste beleidsregel zal de Beleidsregel mededinging en duurzaamheid uit mei 2014 gaan vervangen. Aanleiding is casuïstiek waarin het spanningsveld tussen mededinging en duurzaamheid wederom naar voren kwam. De Minister van EZ blijft maximaal ruimte zoeken binnen het bestaande mededingingskader. Deze aangepaste beleidsregel beoogt duidelijker en concreter richting te geven aan de ACM bij de beoordeling van duurzaamheidsinitiatieven en aan partijen voor hun self assessment.

  • Wet aanvullende maatregelen accountantsorganisaties

    Wetsvoorstel aanvullende maatregelen accountantsorganisaties

  • STROOM

    Dit concept wetsvoorstel strekt tot herziening van de wetgeving inzake elektriciteit en gas. Het is onderdeel van de wetgevingsagenda STROOM. Met de nieuwe Elektriciteits- en Gaswet geeft de Rijksoverheid invulling aan (een deel van) de verantwoordelijkheid die voortvloeit uit het Energieakkoord.

  • Regelingen Marktmodel

    In het kader van de invoering van leveranciersmodel per 1 april 2013 worden enkele ministeriele regelingen gewijzigd. Deze wijzigingen leiden tot aanpassing in de taakverdeling tussen de leverancier en de netbeheerder met betrekking tot de informatieverstrekking richting de kleinverbruiker inzake tariefwijzigingen en de voorwaarden die verbonden zijn aan de transportovereenkomst.

  • Wijzigingswet financiële markten 2011

    Het ontwerpwetsvoorstel Wijzigingswet financiële markten 2011 bevat zowel enkele inhoudelijke wijzigingen als ook technische, niet-inhoudelijke wijzigingen van de Wet op het financieel toezicht (Wft) en wijzigingen van andere wetgeving op het terrein van de financiële markten. De voorgenomen inwerkingtredingdatum is 1 juli 2011.

  • Wet topinkomens

    Met dit wetsvoorstel wordt voorzien in de behoefte de topinkomens in de publieke en semipublieke sector te normeren. De openbaarmaking van topinkomens is al geregeld in de Wet openbaarmaking uit publieke middelen gefinancierde. In aanvulling hierop is een normering van de beloning van topfunctionarissen in de semipublieke sector wenselijk. De wet is in het Coalitieakkoord aangekondigd.