Zoekresultaat

165 resultaten
U heeft gezocht op: Sport

Sorteren op:
  • Wijziging Regeling vervoer gevaarlijke stoffen met zeeschepen

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Regeling vervoer gevaarlijke stoffen met zeeschepen (Rvgz). Met deze wijziging krijgt de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) een zelfstandige bevoegdheid om een vervoersverbod op te leggen als de regels uit de International Maritime Dangerous Goods (IMDG) code worden overtreden.

  • Regeling vrachtwagenheffing

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werkt aan de Regeling vrachtwagenheffing. Deze regeling is een noodzakelijke nadere uitwerking van de Wet vrachtwagenheffing. Deze wet is in 2023 (gedeeltelijk) in werking getreden.

  • Regeling zorgmedewerkers met langdurige post-COVID klachten

    Met deze regeling wordt een specifieke groep zorgmedewerkers eenmalig financieel ondersteund. Zorgmedewerkers die voldoen aan de voorwaarden van de regeling kunnen eenmalig een bedrag van € 15.000 per persoon ontvangen. Deze financiële ondersteuning is aanvullend op de bestaande ondersteuningsmaatregelen voor iedereen met post-COVID klachten én op het stelsel van sociale zekerheid voor iedere werknemer die meer dan twee jaar ziek is. 

  • Terugsluis vrachtwagenheffing

    De minister van Infrastructuur en Waterstaat heeft samen met de vertegenwoordigers van de vervoerssector (evofenedex, TLN en VERN) een subsidieprogramma (concept-meerjarenprogramma 2026-2030) opgesteld voor verduurzaming en innovatie van het wegtransport. Dit subsidieprogramma voor 2026 tot en met 2030 wordt betaald uit de netto-opbrengsten van de vrachtwagenheffing. De vrachtwagenheffing start naar verwachting in 2026. Op dit moment wordt onderzocht of al eerder (in 2024) met de subsidies kan worden gestart. Hiervoor is alvast een concept-stimuleringspakket voor 2024-2025 voorbereid.

  • Regeling pyro-pass

    Het ministerie van IenW bereidt de Regeling pyro-pass en oneigenlijk gebruik P1 voor. Met deze regeling kan de pyro-pass in Nederland worden ingevoerd. Hiermee voert Nederland de regels in die de Benelux-landen hebben opgesteld. De regeling bepaalt onder andere hoe de pyro-pass eruit moet zien en wat er nodig is voor de aanvraag. Ook worden er regels gesteld over P1-artikelen.

  • Regeling tijdelijke vrijwillige vermindering gasafname

    De regeling tijdelijke vrijwillige vermindering gasafname - ook wel besparingstender genoemd- is  een stimuleringsregeling gericht op het realiseren van een vrijwillige reductie van de afname van gas van het gastransportnet door bedrijven. De besparingstender is de derde maatregel in de maatregelenladder van het Bescherm- en herstelplan Gas (hierna BH-G) ter bestrijding van een noodsituatie, het derde en hoogste crisisniveau.

  • Verzamelbesluit Omgevingswet bodem en water 2025

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van een aantal Besluiten die horen bij de Omgevingswet. Het gaat om het Besluit activiteiten leefomgeving, het Invoeringsbesluit Omgevingswet, het Omgevingsbesluit en het Besluit bodemkwaliteit.

  • Wijziging Regeling burgerluchthavens vanwege een nieuw rekenvoorschrift voor geluidbelasting

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil in de Regeling burgerluchthavens de voorgeschreven bepalingsmethoden van de Lden-geluidbelasting aanpassen. Op dit moment wordt vliegtuiggeluid en helikoptergeluid bepaald met het Nederlandse Rekenmodel (NRM). Dit wordt vervangen door de Europese bepalingsmethoden Doc 29 (voor vliegtuiggeluid) en NORAH (voor helikoptergeluid). De wijziging is van invloed op:

  • Subsidieregeling private laadinfrastructuur bij bedrijven

    Het ministerie van IenW werkt aan een subsidieregeling voor private laadinfrastructuur bij bedrijven. In het Klimaatakkoord is de ambitie uitgesproken dat alle wegmobiliteit in 2050 emissievrij is. Daarom stimuleert het ministerie elektrisch rijden. Omdat laden geen obstakel mag zijn voor de transitie naar elektrisch rijden, werkt het ministerie aan een landelijk dekkend netwerk van laadpalen. Het aantal laadpalen is minder dan eerder werd verwacht. Dat komt door een kennistekort over laadinfrastructuur, maar ook is de aanschaf en plaatsing van laadpalen duur. Deze subsidieregeling moet deze knelpunten oplossen, zodat er meer private laadpalen komen.

  • Wijziging Besluit bouwwerken leefomgeving, aanscherping en uitbreiding van de milieuprestatie-eis

    In dit besluit zijn enkele wijzigingen in het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl) aangebracht die betrekking hebben op de milieuprestatie-eis voor gebouwen. Het gaat hier met name om een verdere aanscherping van de milieuprestatie-eis voor woonfuncties en kantoorfuncties en de introductie van een milieuprestatie-eis voor een aantal andere gebruiksfuncties. De milieuprestatie wordt berekend om de milieuimpact van het materiaalgebruik van een bouwwerk te bepalen. Het doel van de milieuprestatie-eis is om de milieuimpact van gebouwen, over de gehele levenscyclus, te verlagen.