Zoekresultaat

695 resultaten
U heeft gezocht op: Weg

Sorteren op:
  • Wijziging Uitvoeringsbesluit Wkkgz

    Dit uitvoeringsbesluit regelt dat bij de afhandelingen van calamiteitenmeldingen de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) niet altijd het integrale onderzoeksrapport van de zorgaanbieder hoeft te ontvangen en te beoordelen. Ook volgt bij een melding van ontslag bij disfunctioneren niet langer in alle gevallen een onderzoek van de IGJ. Bovendien krijgt de IGJ met dit besluit meer differentiatiemogelijkheden in de afhandelingen van meldingen.

    Aanleiding van dit wijzigingsbesluit is de beleidsreactie op de evaluatie van de Wkggz. Daarin is aangegeven dat bij afhandeling van deze meldingen door de IGJ meer flexibiliteit kan worden geboden, zonder in te boeten op de veiligheid of de kwaliteit van zorg of het belang van de cliënt. Zo kan de IGJ haar toezichtcapaciteit effectiever inzetten. Dit wijzigingsbesluit zorgt daarvoor. 

  • Wijziging Besluit functionele zelfstandigheid vanwege urennorm opleiding ambulanceverpleegkundige

    Om ambulanceverpleegkundige te worden moet men na de opleiding tot verpleegkundige een vervolgopleiding volgen. Eén van de eisen van deze vervolgopleiding is dat de opleiding minstens 1109 uur duurt. Deze urennorm sluit echter niet meer aan bij hoe er in de praktijk wordt opgeleid. De urennorm maakt het niet mogelijk om de opleiding aan te passen aan het tempo waarin de zorgverlener zich ontwikkelt. Daarom wordt de urennorm vervangen door een kwalitatieve norm. Dit houdt in dat de opleiding mag worden afgerond als de student laat zien dat hij/zij over alle benodigde competenties beschikt en daartoe bekwaam is verklaard. Het doel van deze wijziging is om de vervolgopleiding flexibeler te maken en beter af te stemmen op de behoeften van de zorgsector.  

  • Regeling speellimieten en speelgedrag

    Sinds in oktober 2021 de eerste vergunningen voor het aanbieden van kansspelen op afstand zijn verleend, is aan het licht gekomen dat er spelers zijn die bij de deelname aan deze kansspelen in korte tijd veel geld hebben verloren. Uit onderzoek bleek al dat het risico op verslaving bij kansspelen op afstand groter is dan bij de zogenoemde landgebonden varianten, maar recent is vastgesteld dat 31% van de spelers die aan kansspelen op afstand deelnemen aan de criteria voor een ‘gematigd- of hoog-risicogokker’ voldoen. Momenteel hebben Nederlanders samen 826.000 actieve accounts bij vergunninghouders van kansspelen op afstand. Het is van belang om hen tegen onmatig gokgedrag en verslavingspreventie te beschermen.

  • Wet gegevensverstrekking douane voor uitvoering politie- of toezichtstaken

    Met de Wet gegevensverstrekking douane voor uitvoering politie- of toezichtstaken wordt het in verschillende gevallen mogelijk voor de douane om in de toezichtsfase, wanneer nog geen sprake is van een (redelijke vermoeden van een) strafbaar feit, douanegegevens te verstrekken aan de politie, de Koninklijke Marechaussee (KMar), de Financiële inlichtingen eenheid (FIU) of de Belastingdienst/Fiscale inlichtingen- en opsporingsdienst (FIOD) waaronder ook gegevens waarop de geheimhoudingsplicht rust en persoonsgegevens.

  • Aanpassing splitsingsvrijstelling

    In de praktijk is het onbedoeld mogelijk geworden om de splitsingsvrijstelling in de overdrachtsbelasting ruimer toe te passen dan oorspronkelijk de bedoeling was. Zo kan met een samenstel van transacties heffing van overdrachtsbelasting worden voorkomen bij de overdracht van onroerende zaken terwijl bij een rechtstreekse overdracht wel overdrachtsbelasting verschuldigd zou zijn. Het kabinet vindt dit onwenselijk en komt daarom met conceptregelgeving om dit te bestrijden. Dat concept gaat nu ter consultatie zodat hier commentaar op kan worden gegeven. 

  • Beleidsrichting direct aanpassen

    Voor burgers en bedrijven kan het vanwege bepaalde regels lastig zijn om onjuistheden bij de heffing van belasting te herstellen. Ideeën om dit eenvoudiger te maken staan in de beleidsrichting ‘direct aanpassen’. Er wordt gewerkt aan het verbeteren van de wettelijke regels die gaan over het vaststellen van de belastingschuld. Met deze pre-consultatie kunnen burgers, bedrijven, belangenbehartigers, bestuursorganen, rechtspraak, wetenschap en andere partijen reageren op deze beleidsrichting en de verschillende keuzes die nog openstaan. Hierover heeft het Ministerie van Financiën ook een aantal vragen opgesteld. De inbreng zal worden meegenomen in het conceptwetsvoorstel dat te zijner tijd op internetconsultatie.nl verschijnt.

  • Wijzigingen ten behoeve van de Centrale Database Taxivervoer (CDT)

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van het ‘Besluit Personenvervoer’ en het 'Arbeidstijdenbesluit vervoer'. Daarnaast heeft het ministerie een concept regeling ‘Centrale Database Taxivervoer’ opgesteld. In de huidige regelgeving wordt het toezicht op onder andere arbeids- en rusttijden geregeld. Dit is echter moeilijk te handhaven.  

  • Schorsende werking beroep Dublinzaken

    Door dit voorstel tot wijziging van de Vreemdelingenwet 2000 wordt in Dublinzaken aan het beroep in eerste aanleg tegen het overdrachtsbesluit automatisch schorsende werking toegekend. Hierdoor schort een voorlopige voorziening in hoger beroep weer in alle gevallen de overdrachtstermijn in Dublinzaken op. Dit betekent dat in minder zaken de overdrachtstermijn zal verstrijken en dit dus in minder gevallen in de weg zal staan aan een overdracht naar de lidstaat die de asielaanvraag moet behandelen. 

  • Wetsvoorstel financieringsstructuur Handelsregister

    Weten met wie je zaken doet. Dat is het doel van het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK). Met dit openbare register kan iedereen de gegevens van zakenpartners controleren. Dat biedt rechtszekerheid in het economische verkeer. Tegelijkertijd moeten de in het Handelsregister opgenomen persoonsgegevens voldoende beschermd worden. De KvK en het ministerie van Economische Zaken en Klimaat treffen nu maatregelen om het evenwicht tussen die twee belangen bij te stellen.

  • Wet weerbaarheid kritieke entiteiten

    Dit wetsvoorstel implementeert de Europese CER-richtlijn. De CER-richtlijn beoogt, ter ondersteuning van vitale maatschappelijke functies en de economische activiteiten in de Europese Unie, de continuïteit van de levering van essentiële diensten binnen de Europese Unie zoveel mogelijk te borgen. Op deze manier wordt de werking van de interne markt verbeterd. De richtlijn beoogt dit te bereiken door de verschillen weg te nemen die tussen lidstaten van de Europese Unie bestaan op het gebied van technische, beveiligings- en organisatorische eisen die worden gesteld aan entiteiten die vitale maatschappelijke functies en economisch belangrijke activiteiten verrichten of diensten verlenen.