Zoekresultaat
30 resultaten
U heeft gezocht op:
Basisonderwijs
-
Wetsvoorstel kleine klassen
Eén op de elf klassen in het basisonderwijs bevat 30 of meer leerlingen. Te grote klassen behoren tot één van de grootste ergernissen van leerkrachten en ouders. Dit wetsvoorstel beoogt het verkleinen van de klassen in het basisonderwijs. Met kleinere klassen is het mogelijk om alle leerlingen de benodigde aandacht en ondersteuning te geven. Dit voorstel regelt op termijn een gemiddelde van 23 leerlingen per leraar op schoolniveau. Klassen van 30 of meer leerlingen worden per direct verboden.
-
Onderzoekskaders 2017
Consultatie van de nieuwe sectorale onderzoekskaders. Deze kaders bevatten de nieuwe werkwijze van de inspectie. Tot maart voert de inspectie pilots uit met deze kaders. De opbrengsten van de raadplegingen (waaronder deze consultatie) en de pilots worden meegenomen in de aanpassing van de kaders dit voorjaar. De waarderingskaders die eind 2015 ter consultatie zijn voorgelegd maken integraal deel uit van de onderzoekskaders. De toen gemaakte opmerkingen zijn nog niet verwerkt in deze versie.
-
Technische wijziging passend onderwijs
Dit wetsvoorstel voorziet in een aantal technische wijzigingen en een aantal wijzigingen op basis van voortschrijdend inzicht die voornamelijk verband houden met de bekostiging van passend onderwijs.
-
Wijziging Besluit basisvoorwaarden kwaliteit voorschoolse educatie
Deze consultatie betreft een wijziging van het Besluit basisvoorwaarden kwaliteit voorschoolse educatie
-
Wetsvoorstel normalisering rechtspositie ambtenaren in het onderwijs
Met dit wetsvoorstel wordt het private arbeidsrecht uit het Burgerlijk Wetboek van toepassing op het personeel dat werkzaam is in openbare scholen en instellingen in de bovengenoemde onderwijssectoren. Het voorstel regelt dat het ambtenarenrecht, dat nu nog geldt voor de openbare scholen en instellingen, straks niet meer van toepassing is. De bijzondere scholen en instellingen vielen al buiten de Ambtenarenwet, waardoor het private arbeidsrecht daar altijd al heeft gegolden.
-
Sectorale waarderingskaders PO/SO/VO/MBO 2017
Consultatie van de nieuwe sectorale waarderingskaders PO, VO, SO en MBO van de Onderwijsinspectie. In de waarderingskaders staat wat de Onderwijsinspectie onderzoekt en waar zij haar oordelen en bevindingen op baseert. De opbrengsten van de consultatie zullen, samen met de ervaringen uit de pilots van de komende maanden, worden meegenomen in de aanpassing van de waarderingskaders in het voorjaar. Er zullen nog waarderingskaders volgen voor o.a. de samenwerkingsverbanden, VAVO en educatie.
-
Centrale eindtoets en leerling- en onderwijsvolgsysteem primair onderwijs.
Wij vragen uw mening over de volgende onderwerpen: • wel of geen wereldoriëntatie in de eindtoets • invoering en afnamemoment van een centrale eindtoets voor Nederlandse taal en rekenen-wiskunde • verplicht leerling- en onderwijsvolgsysteem • het meten van de toegevoegde waarde/leerwinst en de functie daarbij van een begintoets
-
Stichten en opheffen openbare scholen en verlenging opheffingstermijn in het primair onderwijs
Het ministerie van OCW verzoekt u te reageren op het voorstel om de stichtings- en opheffingssystematiek in het primair onderwijs op een aantal punten te versoepelen.
-
Toezichtkader samenwerkingsverbanden passend onderwijs
De inspectie gaat na of het conceptkader naar aanleiding van de reacties aanpassing behoeft en zet een verslag van de reacties die zijn ontvangen op haar website.
-
Variawet passend onderwijs en kwaliteit (v)so
In de wet Passend Onderwijs is een aantal technische omissies geslopen dat betrekking heeft op de bekostiging en door deze variawet Passend Onderwijs worden hersteld. Daarnaast worden enkele kleine beleidswijzigingen voorgesteld.