Zoekresultaat
213 resultaten
U heeft gezocht op:
Energie
-
Energieregeling (regeling Energiewet)
Op 1 januari 2026 zal de Energiewet in werking treden. Deze nieuwe wet vervangt en moderniseert de huidige Gaswet en Elektriciteitswet 1998 en bepaalt de regels voor de elektriciteits- en gasmarkt en het energiesysteem. Bij de Energiewet en het onderliggende Energiebesluit (AMvB) hoort ook een ministeriële regeling: de Energieregeling. Deze Energieregeling wordt nu geconsulteerd.
-
Wijziging Regeling voertuigen in verband met handhaving AdBlue
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Regeling voertuigen. Deze aanpassing zorgt ervoor dat instanties, zoals de Inspectie Leefomgeving en Transport en de politie, kunnen optreden tegen voertuigen met een defect of emissiebeheersingssysteem, zoals het SCR-systeem. Zij kunnen dan boetes geven aan bestuurders en eigenaren van voertuigen als:
-
Publiek toezicht energielabels
Met dit voorstel wordt de kwaliteit van energielabels verbeterd. Een energielabel laat zien hoe energiezuinig een gebouw is. Dit is belangrijk als je een huis koopt, verkoopt of verhuurt. Het nieuwe voorstel zorgt voor beter toezicht.
-
Wijzigingsregeling hypothecair krediet 2026
De hoogte van de maximale hypotheek is deels afhankelijk van de energiezuinigheid van de woning. Voor woningen met een lager energieverbruik en dus naar verwachting lagere energielasten, kan een consument een hogere hypotheek krijgen. In de Regeling hypothecair krediet zijn bedragen vastgesteld die buiten beschouwing kunnen worden gelaten bij het vaststellen van de financieringslast. De bedragen die buiten beschouwing kunnen worden gelaten bij energiezuinige woningen worden aangepast vanwege de lagere opbrengst van zonnepanelen. De bedragen die buiten beschouwing kunnen worden gelaten bij het bepalen van de financieringslast voor woningen met energielabel A+++ en A++++ (al dan niet met een energieprestatiegarantie afgegeven voor een periode van ten minste tien jaar) zijn naar beneden bijgesteld vanwege de lagere opbrengsten van zonnepanelen. Daarnaast is het extra bedrag dat een consument kan lenen voor energiebesparende voorzieningen voor energiezuinige woningen met energielabel A+++ geschrapt.
-
Leegstandwet
Met de voorgestelde wijzigingen in de Wet aanpak leegstand krijgen gemeenten meer
middelen om leegstand aan te pakken. Hierdoor wordt het voor gemeenten aantrekkelijker om een leegstandverordening in te voeren. Hierdoor kan langdurig leegstaand vastgoed sneller in gebruik worden genomen waarmee tijdelijk woonruimte kan
worden gecreëerd en/of de leefbaarheid in een gebied kan worden verbeterd. Met de tijdelijke
verhuur onder de Leegstandwet kan eveneens tijdelijk woonruimte worden gecreëerd in
afwachting van bijvoorbeeld sloop en vernieuwbouw. hierdoor wordt de bestaande
voorraad beter benut. -
Wijziging Besluit bouwwerken leefomgeving en enkele andere besluiten i.v.m. de implementatie van de Richtlijn energieprestatie gebouwen (EPBD IV) (eerste tranche)
Dit besluit vormt de eerste tranche van de implementatie van Richtlijn (EU) 2024/1275 over de energieprestatie van gebouwen (afgekort met EPBD IV). Het besluit voert
daartoe nieuwe bepalingen in het Besluit bouwwerken leefomgeving, het Besluit kwaliteit leefomgeving en Omgevingsbesluit in. -
Energielabel via mijnoverheid
Deze regeling voorziet in een juridische grondslag in de Regeling Energieprestatie Gebouwen en Omgevingsregeling om de benodigde gegevensverwerkingen te mogen uitvoeren om het energielabel te verstrekken aan de eigenaar van het gebouw waarvoor het energielabel is afgegeven en aan personen die hun woonadres hebben in dat gebouw.
-
Modernisering WWSO
Het woningwaarderingsstelsel voor onzelfstandige woonruimte (WWSO) bepaalt de maximale huurprijs die voor een kamer gevraagd kan worden. Dit gebeurt op basis van punten. Het WWSO wordt gemoderniseerd.
-
AERIUS 2023, herprioritering doelen en uitbreiding AERIUS Register met verschillende stikstofbanken
Deze regeling schrijft het gebruik van versie 2023 voor van AERIUS Calculator, Monitor en Register:
-
Jaarverplichting groen gas
Onder dit wetsvoorstel krijgen energieleveranciers een administratieve verplichting om jaarlijks een bepaalde hoeveelheid groen gas aan de gebouwde omgeving te leveren. Dit is een administratieve verplichting, omdat er niet fysiek gemeten kan worden hoeveel groen gas aan de gebouwde omgeving is geleverd. Om administratief aan te tonen dat een energieleverancier aan de verplichting voldoet, wordt er gebruik gemaakt van de bestaande Garanties van Oorsprong (GvO’s) en worden er nieuwe verhandelbare eenheden ingezet, namelijk de groengaseenheid (GGE). De Nederlandse Emissieautoriteit (NEa), die de voorgestelde uitvoerende- en toezichthoudende instantie is, bepaalt jaarlijks hoeveel GGE’s een energieleverancier op zijn rekening moet hebben om aan de verplichting te voldoen.