Zoekresultaat
30 resultaten
U heeft gezocht op:
Basisonderwijs
-
Besluit tweetalig primair onderwijs
Met een wijziging van artikel 4.2 van het Inrichtingsbesluit WPO wordt het percentage toegestane onderwijstijd in een vreemde taal (Engels, Frans of Duits) gewijzigd van 15% naar maximaal 50%.
-
Wijzigingsbesluit regeling zij-instroom in de voorschoolse educatie
Deze consultatie betreft een wijziging van het Besluit basisvoorwaarden kwaliteit voorschoolse educatie in verband met het invoeren van een regeling voor zij-instromers in de voorschoolse educatie
-
Amvb’s vereenvoudiging bekostiging po
Deze drie besluiten voorzien in de verdere uitwerking van de wet vereenvoudiging bekostiging po. De besluiten behelzen een nieuwe regeling van de bekostiging voor basisscholen en speciale scholen voor basisonderwijs, in overeenstemming met deze wet. De niet-bekostigingsonderwerpen uit de huidige besluiten worden ongewijzigd ondergebracht in een nieuw Inrichtingsbesluit WPO.
-
Besluit doorstroomtoetsen po
Als gevolg van het wetsvoorstel doorstroomtoetsen po is aanpassing van het Toetsbesluit PO, het Uitvoeringsbesluit WVO 2020 en BRON noodzakelijk. De term eindtoets wordt gewijzigd in doorstroomtoets, de data waarop het bevoegd gezag een keuze maakt voor de doorstroomtoets en waarop de toetsaanbieder een aanvraag voor erkenning moet indienen worden vervroegd. De eisen voor toetsen verbonden aan een LVS worden aangescherpt. Schoolse toetsen voor kleuters kunnen niet meer worden erkend.
-
Besluit experiment bijzondere nadere vooropleidingseisen opleiding tot leraar basisonderwijs
Voor studenten afkomstig uit het havo en mbo die willen starten aan een opleiding tot leraar basisonderwijs (pabo) gelden bijzondere nadere vooropleidingseisen. Hieraan moet vóór aanvang van de opleiding zijn voldaan. Dit experiment maakt het mogelijk om aspirant-studenten die niet aan de gestelde eisen voldoen, desondanks toe te laten tot de opleiding en hen de kans te geven gedurende het eerste jaar van inschrijving alsnog aan deze eisen te voldoen.
-
Onderzoekskaders 2017
Consultatie van de nieuwe sectorale onderzoekskaders. Deze kaders bevatten de nieuwe werkwijze van de inspectie. Tot maart voert de inspectie pilots uit met deze kaders. De opbrengsten van de raadplegingen (waaronder deze consultatie) en de pilots worden meegenomen in de aanpassing van de kaders dit voorjaar. De waarderingskaders die eind 2015 ter consultatie zijn voorgelegd maken integraal deel uit van de onderzoekskaders. De toen gemaakte opmerkingen zijn nog niet verwerkt in deze versie.
-
Technische wijziging passend onderwijs
Dit wetsvoorstel voorziet in een aantal technische wijzigingen en een aantal wijzigingen op basis van voortschrijdend inzicht die voornamelijk verband houden met de bekostiging van passend onderwijs.
-
Wijziging Besluit basisvoorwaarden kwaliteit voorschoolse educatie
Deze consultatie betreft een wijziging van het Besluit basisvoorwaarden kwaliteit voorschoolse educatie
-
Wetsvoorstel normalisering rechtspositie ambtenaren in het onderwijs
Met dit wetsvoorstel wordt het private arbeidsrecht uit het Burgerlijk Wetboek van toepassing op het personeel dat werkzaam is in openbare scholen en instellingen in de bovengenoemde onderwijssectoren. Het voorstel regelt dat het ambtenarenrecht, dat nu nog geldt voor de openbare scholen en instellingen, straks niet meer van toepassing is. De bijzondere scholen en instellingen vielen al buiten de Ambtenarenwet, waardoor het private arbeidsrecht daar altijd al heeft gegolden.
-
Sectorale waarderingskaders PO/SO/VO/MBO 2017
Consultatie van de nieuwe sectorale waarderingskaders PO, VO, SO en MBO van de Onderwijsinspectie. In de waarderingskaders staat wat de Onderwijsinspectie onderzoekt en waar zij haar oordelen en bevindingen op baseert. De opbrengsten van de consultatie zullen, samen met de ervaringen uit de pilots van de komende maanden, worden meegenomen in de aanpassing van de waarderingskaders in het voorjaar. Er zullen nog waarderingskaders volgen voor o.a. de samenwerkingsverbanden, VAVO en educatie.