Zoekresultaat

450 resultaten
U heeft gezocht op: Handel

Sorteren op:
  • Ontwerpbesluit single use plastics

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werkt aan de voorbereiding van het Besluit kunststofproducten voor eenmalig gebruik (inwerkingtreding 3 juli 2021), en een bijbehorende wijziging van het Besluit beheer verpakkingen 2014. Dit betreft Europese regelgeving (de Single use plastics richtlijn) die ook in Nederland moet worden geïmplementeerd.

  • Wet ter regeling van tabaksverhittingsapparaten en gestandaardiseerde sigaretten

    Met dit wetsvoorstel wordt een elektronisch apparaat, dat gebruikt kan worden voor de consumptie van tabaksproducten via een proces van verhitting, onder de reikwijdte van de Tabaks- en rookwarenwet gebracht. Ook wordt uitvoering gegeven aan het in het Preventieakkoord opgenomen voornemen om bij ministeriële regeling eisen te stellen aan het uiterlijk van sigaretten (zoals eisen die een standaard uiterlijk voorschrijven).

  • Wet oneerlijke handelspraktijken landbouw- en voedselvoorzieningsketen

    Op 30 april 2019 is Richtlijn (EU) 2019/633 van het Europees Parlement en de Raad inzake oneerlijke handelspraktijken in de relaties tussen ondernemingen in de landbouw- en voedselvoorzieningsketen gepubliceerd. Met dit conceptwetsvoorstel wordt voornoemde Richtlijn geïmplementeerd in nationale wetgeving. Tevens wordt uitvoering gegeven aan het bepaalde in het Regeerakkoord van Rutte III zoals aangekondigd in de brief aan de Tweede Kamer van 29 juni 2018 over de positie van de boer in de keten.

  • Wetsvoorstel voor het creëren van grondslagen tbv kwaliteitsregistraties LADIS en LTR

    Dit wetsvoorstel regelt een wettelijke grondslag voor het verwerken van gepseudonimiseerde persoonsgegevens voor de kwaliteitsregistraties LADIS en LTR ter bevordering van de kwaliteit en veiligheid van de gezondheidszorg.

  • Grondwetsherziening zittingsduur Eerste Kamer en herzieningsprocedure

    De leden van de Eerste Kamer worden voortaan voor zes jaar gekozen in plaats van vier jaar. Om de drie jaar worden 37 of 38 leden gekozen. Een tweede lezing van een grondwetsherziening wordt voortaan behandeld in een verenigde vergadering van de Tweede en de Eerste Kamer.

  • Herijking Grondwetsherzieningsprocedure

    Een wijziging van de Grondwet moet twee keer behandeld worden door de Tweede en Eerste Kamer. Tussen deze twee behandelingen (lezingen) moet een verkiezing van de Tweede Kamer plaatsvinden. Voorgesteld wordt dat de Tweede Kamer die aansluitend op de eerste lezing wordt gekozen, de tweede behandeling moet afronden. Doet zij dit niet, dan vervalt het voorstel van rechtswege.

  • SLIM-regeling

    Het doel van deze regeling is om leren en ontwikkelen in het mkb te stimuleren. Daarnaast geldt deze regeling in het bijzonder ook voor de grootbedrijven in de landbouw-, horeca- en recreatiesector. De middelen uit de subsidieregeling zijn vrijgekomen tijdens de behandeling van de Wet arbeidsmarkt in balans, door de motie Wiersma c.s. (Kamerstukken II 2018-19, 35074, nr. 45) en de motie Heerma c.s. (Kamerstukken II 2018-19, 35074, nr. 50).

  • wetsvoorstel versterking

    Het kabinet heeft in 2018 besloten de afweging over de hoogte van de gaswinning uit het Groningenveld, het afhandelen van schade en bouwkundige versterking in publieke handen te nemen. De mogelijkheid voor publieke afhandeling van het schadeherstel is geregeld in het wetsvoorstel Tijdelijke wet Groningen. Dit wetsvoorstel is een aanvulling daarop en regelt de versterking van gebouwen omwille van de veiligheid in Groningen.

  • Wet plan van aanpak witwassen

    Het wetsvoorstel bevat grofweg drie maatregelen. De eerste betreft een verbod op contante betalingen vanaf 3.000 euro. De tweede maatregel maakt mogelijk dat instellingen zoals banken, die een wettelijke plicht hebben om transacties te monitoren, makkelijker gegevens met elkaar kunnen uitwisselen. De derde maatregel zorgt ervoor dat instellingen die moeten voldoen aan de Wwft informatie met elkaar kunnen delen wanneer er bij hun cliënten tekenen zijn van integriteitsrisico’s.

  • Spoedaanpak stikstof bouw en infrastructuur

    In de Spoedwet aanpak stikstof is voorzien in aanvullende instrumenten voor de aanpak van de stikstofproblematiek. Een van de instrumenten waarin de Spoedwet voorziet, is de mogelijkheid om bij ministeriële regeling een stikstofregistratiesysteem in te stellen dat ruimte moet bieden bij toestemmingverlening voor nader te omschrijven categorieën van projecten. Daartoe is de Regeling spoedaanpak stikstof bouw en infrastructuur opgesteld. Op deze regeling kunt u nu reageren.