Zoekresultaat

57 resultaten
U heeft gezocht op: Beroepsonderwijs

Sorteren op:
  • Wetsvoorstel versterken positie mbo-studenten

    Iedere jongere, ongeacht zijn of haar financiële of persoonlijke situatie, moet de kans krijgen om onderwijs te volgen. Het wetsvoorstel ‘versterken positie mbo-studenten’ draagt hieraan bij via 1) de introductie van een mbo-studentenfonds; 2) maatregelen voor de versterking van de positie van zwangere mbo-studenten; 3) de introductie van de mbo-verklaring; 4) wijziging van de benaming van mbo-studenten en 5) het niet langer verplichten om nadere vooropleidingseisen te stellen.

  • Wet taal en toegankelijkheid HO en MBO

    Maatregelen: •modernisering eisen onderwijs in andere taal •invoering toestemmingsvereiste voor numerus fixus(NF)op Ad- /bacheloropleiding •mogelijkheid NF enkel op anderstalig traject van Ad-/ bacheloropleiding •mogelijkheid uitschrijven meer plaatsingsbewijzen voor NF-opleiding dan beschikbare capaciteit •maximum instellingscollegegeld EER-studenten •wettelijke basis berekenen eigen bijdrage aan studenten met buitenlands diploma voor kosten diplomawaardering en afnemen taaltoets

  • Verruiming vrijstellingenbeleid beroepsonderwijs

    Naar aanleiding van signalen over de uitvoerbaarheid van de regels in het kader van de generieke examenonderdelen worden de regels hiervoor aangepast. Met deze wijziging komt er meer verantwoordelijk te liggen bij de school voor het stellen van regels voor vrijstellingen en het verlenen ervan.

  • Regeling vakwedstrijden vmbo en mbo

    We stellen de regeling vakwedstrijden vmbo en mbo open voor consultatie. Middels deze regeling wordt voor de periode 2020-2023 jaarlijks subsidie beschikbaar gesteld voor de organisatie van nationale vakwedstrijden in het vmbo en mbo en voorbereiding op en deelname aan de internationale vakwedstrijden mbo.

  • Wetsvoorstel doorlopende leerroutes vmbo-mbo (sterk beroepsonderwijs)

    Dit wetsvoorstel regelt dat een vmbo-school samen met een mbo-instelling een doorlopende leerroute kan vormgeven. Een doorlopende leerroute is een gezamenlijk onderwijsprogramma vanaf de bovenbouw van het vmbo tot en met een mbo-diploma (op niveau 2, 3 of 4), waarbij het onderwijs verdiept, verrijkt of soms versneld kan worden. Dit voorstel regelt ook de geïntegreerde route vmbo-basisberoepsopleiding, waarin een mbo-2 diploma kan worden behaald zonder dat een vmbo-examen behaald wordt.

  • Wetsvoorstel differentiatie exameneisen taal en rekenen

    Een deel van de leerlingen en studenten in het vo en het mbo is niet in staat om aan alle eisen voor Nederlandse taal, rekenen en Engels te voldoen. Met dit wetsvoorstel wordt de grondslag geïntroduceerd om meer differentiatie aan te kunnen brengen in deze eisen voor specifieke groepen.

  • Samenwerkingscolleges middelbaar beroepsonderwijs

    Met het samenwerkingscollege maakt de regering het eenvoudiger voor mbo-instellingen om gezamenlijk onderwijs aan te bieden. Het samenwerkingscollege draagt bij aan het borgen van een toegankelijk en herkenbaar onderwijsaanbod voor deelnemers in de regio, tegen een achtergrond van sterk dalende studentenaantallen. Het samenwerkingscollege bevordert innovatie doordat instellingen de krachten kunnen bundelen. Ook introduceert de regering een alleenrecht voor een kleine en unieke opleiding.

  • Wetsvoorstel pseudonimiseren van leerlinggegevens ten behoeve van de toegang tot en het gebruik van digitale leermiddelen.

    Als leerlingen digitale leermiddelen gebruiken, worden er persoonsgegevens uitgewisseld tussen de onderwijsinstelling en de leverancier van leermiddelen. Deze consultatie gaat over het voorstel om voortaan gebruik te maken van een pseudoniem voor leerlingen bij deze uitwisseling. Gebruik van een pseudoniem beschermt de privacy van leerlingen en versimpelt de toegang tot en het gebruik van digitale leermiddelen.

  • Wijziging van de Regeling regionaal investeringsfonds mbo

    Op 11 april 2014 is de subsidieregeling Regionaal investeringsfonds mbo gepubliceerd. Sindsdien zijn er in twee aanvraagrondes in totaal 37 aanvragen voor publiek-private samenwerking in het beroepsonderwijs toegekend. Deze internetconsultatie richt zich op de wijzigingen ter verbetering van de bestaande regeling. In het kader van deze regeling kunnen tot en met 2017 aanvragen worden ingediend.

  • Aanscherping van de generieke kwalificatie-eisen voor loopbaan en burgerschap in het mbo.

    Om kritisch denken van studenten in het mbo te bevorderen wordt het Examen- en kwalificatiebesluit beroepsopleidingen WEB gewijzigd. Van het onderwijs wordt verwacht dat het bijdraagt aan de ontwikkeling van kritische denkvaardigheden bij de deelnemers met het oog op het bevorderen van hun weerbaarheid.