Zoekresultaat
145 resultaten
U heeft gezocht op:
Politie
-
Wijziging Ambtsinstructie
De huidige Ambtsinstructie is in 1994 in werking getreden en nadien op onderdelen aangepast, maar tot op heden niet algeheel geactualiseerd. Op grond van onder meer het rapport “Verantwoord politiegeweld” van de Nationale Ombudsman, de Politiewet 2012, de politiepraktijk en het traject “integrale stelselherziening geweldsaanwending opsporingsambtenaar” bestaat die noodzaak thans wel.
-
Wijziging Besluit financieel beheer politie i.v.m. LFU politie
Dit besluit regelt de wijziging van het Besluit financieel beheer politie in verband met het Besluit levensfase-uren politie.
-
Besluit gebruik burgerservicenummer door Slachtofferhulp Nederland
Het ontwerpbesluit wijst Slachtofferhulp Nederland aan als “gebruiker van het burgerservicenummer” van slachtoffers, voor zover het gaat om: a) het verwerken van persoonsgegevens van het slachtoffer en b) elektronische dienstverlening en informatieverschaffing aan het slachtoffer, onder meer via het komende (online) “ketenbrede slachtofferportaal”.
-
Wijziging van het Kentekenreglement in verband met het kentekenen van bijzondere bromfietsen
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van het Kentekenreglement. Er komt een registratie- en kentekenplicht voor bijzondere bromfietsen. Voor nieuwe voertuigen gaat dit meteen in, voor bestaande voertuigen is er een overgangstermijn van 12 maanden.
-
Besluit splitsing Landelijke eenheid
De Adviescommissie voor de Landelijke Eenheid (de commissie Schneiders) heeft in haar rapport “Ruimte voor slagvaardig politiewerk” geadviseerd de organisatie van de Landelijke eenheid te splitsen in twee nieuwe gelijkwaardige eenheden, met ieder een samenhangend takenpakket, te weten de Eenheid landelijke operaties en expertise en de Eenheid landelijke opsporing en interventies. Onderhavig ontwerp splitst de Landelijke eenheid van de politie conform dat advies.
-
Wetsvoorstel modernisering en uitbreiding strafbaarstelling mensenhandel
Het belangrijkste doel van dit wetsvoorstel is om de strafbaarstelling van mensenhandel in (Caribisch) Nederland uit te breiden en te vereenvoudigen. Hierdoor kunnen daders eerder worden vervolgd, berecht en bestraft en slachtoffers beter worden beschermd. De uitbreiding van de strafbaarheid vindt vooral plaats ten aanzien van ernstige misstanden in de arbeidssfeer. Ook wordt voorgesteld om mensen die profiteren van mensenhandel eerder strafbaar te maken. Het wetsvoorstel geeft uitvoering aan een opdracht uit het coalitieakkoord, waarin staat dat de strafbaarstelling wordt gemoderniseerd. In het coalitieakkoord staan de belangrijkste doelstellingen voor het beleid van de regering in haar regeringsperiode.
-
Wetsvoorstel vastgoedaandelentransacties
In de btw is het uitgangspunt dat er btw verschuldigd is (algemeen tarief, momenteel 21%) door de verkoper bij de levering van nieuwe onroerende zaken. De verkrijging van bestaande onroerende zaken door de koper wordt in de regel met overdrachtsbelasting belast (algemeen tarief, momenteel 10,4%). Het is echter mogelijk om nieuwe onroerende zaken via een aandelentransactie over te dragen (in plaats van via een directe levering van de onroerende zaak) waarbij noch btw, noch ovb verschuldigd is. In de praktijk gebruiken belastingplichtigen deze belastingbesparende structuur om de belastingdruk te verlagen bij de aankoop van nieuwe onroerende zaken. Dit wetsvoorstel bevat daarom een voorstel om de zogenoemde samenloopvrijstelling in de ovb-wet- en regelgeving in die zin te wijzigen dat in ieder geval heffing van ovb (momenteel 10,4%) plaatsvindt bij de verkrijgingen van nieuwe onroerende zaken via een (kwalificerend) aandelenbelang (doordat in die gevallen de samenloopvrijstelling geen toepassing vindt).
-
Wijzigingsbesluit verwijzingsportaal bankgegevens
Het wetsvoorstel Wijzigingswet verwijzingsportaal bankgegevens en daarmee ook het ontwerp Wijzigingsbesluit verwijzingsportaal bankgegevens maken onderdeel uit van het Plan van aanpak witwassen. Deze wetgeving maakt het mogelijk dat opsporingsdiensten die nu al wettelijk bevoegd zijn om saldo- en transactiegegevens op te vragen bij banken, hiervoor in het vervolg gebruik kunnen maken van het verwijzingsportaal bankgegevens in plaats van deze gegevens handmatig op te vragen. Het gaat daarbij alleen om bevragingen aan banken met meer dan 2,5 miljoen rekeninghouders. Hierdoor kunnen opsporingsdiensten veiliger en sneller beschikken over de juiste saldo- en transactiegegevens, die nu nog via papieren weg worden verstrekt. Het wetsvoorstel en dit besluit bevatten geen uitbreiding van bevoegdheden van autoriteiten om informatie bij banken op te vragen.
-
Verzamelwet BZK 20XX
Met dit concept van het wetsvoorstel Verzamelwet BZK 20XX worden meerdere, vooral technische, fouten hersteld in meerdere wetten op het terrein van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Deze fouten zijn bijvoorbeeld taal- en spelfouten, onjuiste verwijzing naar een andere wet.
-
Inframarginale elektriciteitsheffing
Met het conceptwetsvoorstel wordt aan elektriciteitsproducenten in Nederland met een productie-installatie vanaf 1 MW een heffing opgelegd voor marktinkomsten boven een vrijgesteld bedrag per MWh voor de periode december 2022-juni 2023. Deze heffing is verplicht volgens verordening (EU) 2022/1854 betreffende een noodinterventie in verband met hoge energieprijzen.