Zoals bouwplannen en verkeersmaatregelen.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
80 resultaten
U heeft gezocht op:
Burgerlijk recht
Dit wetsvoorstel bevat, in aanvulling op de Wet herziening beslag- en executierecht (de Wet van 3 juni 2020 tot wijziging van het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering en de Faillissementswet in verband met de herziening van het beslag- en executierecht) nog enkele wijzigingen van het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering (hierna: Rv). De wijzigingen zijn nodig als gevolg van, onder meer, praktijkervaringen met het herziene beslag- en executierecht.
De wijziging van de Wet op de lijkbezorging (Stb. 2021, 408) maakt digitalisering van de opgave van de doodsoorzaak mogelijk. Het formulier opgave doodsoorzaak behoeft ter uitvoering van die wet aanpassing. De belangrijkste wijziging in de wet betreft het toevoegen van het BSN van de overledene of in sommige gevallen, van de moeder. Hierdoor kan de opgave rechtstreeks bij het CBS worden gedaan, zonder tussenkomst van de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente van overlijden.
In het wetsvoorstel Huwelijkse gevangenschap is door de Tweede Kamer voorgesteld om het strafbaar te maken om eerst in de kerk of moskee te trouwen voordat je bij de gemeente een huwelijk sluit. De Eerste Kamer denkt over dat voorstel nog na. Nu stelt de regering voor om dat toch niet te doen. Deskundigen zeggen dat mensen die willen scheiden misschien minder snel hulp zoeken als zij weten dat ze strafbaar zijn doordat ze eerst in de kerk of moskee trouwden. Dat wil de regering voorkomen.
Het doet zich voor dat personen van wie het geslacht in de geboorteakte is gewijzigd in "mannelijk" na deze wijziging een kind baren. Zij worden in de geboorteakte van het kind aangeduid als "moeder". Om in deze situaties beter recht te doen aan de feitelijke situatie, wordt het mogelijk gemaakt om de ambtenaar van de burgerlijke stand te verzoeken in de geboorteakte van het kind te worden aangeduid als "ouder uit wie het kind is geboren". Hiertoe wordt het Besluit burgerlijke stand 1994 aangepast. De aanpassing van de regelgeving is door de Minister voor Rechtsbescherming toegezegd aan de Tweede Kamer naar aanleiding van vragen van de leden van de fracties PvdA, BIJ1, Volt, D66, SP en GroenLinks (Kamerstukken II, 2021/22, 35 825, nr. 7, p. 28).
Dit ontwerpwetsvoorstel bevat wijzigingen van de Wet op het financieel toezicht (Wft), de Bankwet 1998, de Wet financiële markten BES (Wfm BES), de Pensioenwet (Pw), de Wet verplichte beroepspensioenregeling (Wvb), de Wet toezicht trustkantoren 2018 (Wtt 2018), de Wet toezicht financiële verslaglegging (Wtfv), de Wet tuchtrechtspraak accountants (Wtra), de Faillissementswet (Fw), alsmede Boek 2 en Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek (BW).
De Wet normalisering rechtspositie ambtenaren regelt dat ambtenaren die in dienst zijn van een overheidswerkgever voortaan op grond van een arbeidsovereenkomst in plaats van een aanstelling werkzaam zijn. Om deze wet te kunnen in- en uitvoeren, moeten de wetten van de ministeries worden aangepast. De wetgevingsoperatie is technisch van aard.
Met dit wetsvoorstel wordt het private arbeidsrecht uit het Burgerlijk Wetboek van toepassing op het personeel dat werkzaam is in openbare scholen en instellingen in de bovengenoemde onderwijssectoren. Het voorstel regelt dat het ambtenarenrecht, dat nu nog geldt voor de openbare scholen en instellingen, straks niet meer van toepassing is. De bijzondere scholen en instellingen vielen al buiten de Ambtenarenwet, waardoor het private arbeidsrecht daar altijd al heeft gegolden.
Dit ontwerp van een wetsvoorstel bevat wijzigingen van de Wet op het financieel toezicht (Wft), het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering (Rv), Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek en enige andere wetten. Beoogd is de Wijzigingswet financiële markten 2018 medio 2018 in werking te laten treden.
Met het wetsvoorstel publiek toezicht ‘platform-to-business verordening’ krijgt de Autoriteit Consument en Markt (ACM) de bevoegdheid de Europese platform-to-business verordening te handhaven. Het wetsvoorstel voorziet ook in een wijziging van het Burgerlijk Wetboek en het Wetboek van Burgerlijke rechtsvordering, om de verhouding tussen de bepalingen uit de verordening over collectieve rechtsvorderingen en het nationale recht te verduidelijken.
Kern van het wetsvoorstel bestaat uit een sterk vereenvoudigd model om de beslagvrije voet te berekenen. Alleen vereenvoudiging van het rekenmodel is niet voldoende om de beslagvrije voet beter te borgen. Met dit wetsvoorstel wil het kabinet de bestaande problemen beteugelen door wijzigingen in het proces van beslaglegging aan te brengen, waardoor beslagleggende partijen beter van elkaars incassoactiviteiten op de hoogte zijn.