Zoekresultaat
        133 resultaten
		
		U heeft gezocht op:
	     Weg
		
		
	
- 
			            Rijbewijsplicht voor landbouw- en bosbouwtrekkers en motorrijtuigen met beperkte snelheid 	
				            
Per 1 juli 2015 wordt het trekkerrijbewijs (T-rijbewijs) ingevoerd. Iedereen die met een tractor (landbouw- of bosbouwtrekker, LBT) of een motorrijtuig met beperkte snelheid (MMBS) op de openbare weg rijdt, moet dan een T-rijbewijs hebben. Uitgezonderd van de rijbewijsplicht zijn de landbouwbouw- en bosbouwvoertuigen en MMBS'en die smaller zijn dan 1.30 meter en die een van de volgende functies hebben: maaien, vegen, poepzuigen, sneeuw verwijderen of strooien, onkruid besproeien of heffen.
 - 
			            Wet implementatie herziening mer-richtlijn (Wihm)	
				            
De Europese richtlijn voor milieueffectrapportage (mer) is herzien (Richtlijn 2014/52/EU van het Europees Parlement en de Raad van 16 april tot wijziging van Richtlijn 2011/92/EU betreffende de milieueffectbeoordeling van bepaalde openbare en particuliere projecten). De wijzigingen moeten uiterlijk 16 mei 2017 zijn geïmplementeerd in de Nederlandse wetgeving. Dit betreft wijzigingen in de Wet milieubeheer, de Crisis- en herstelwet en het Besluit mer.
 - 
			            Besluit Burgerluchthavens	
				            
Het ontwerpbesluit behelst grotendeels een wijziging van het Besluit burgerluchthavens en bevat een beperkte wijziging van de Regeling Toezicht luchtvaart.
 - 
			            Zelfrijdende auto	
				            
De minister van Infrastructuur en Milieu wil in Nederland een stimulerend klimaat voor de verdere ontwikkeling van de zelfrijdende auto scheppen. Zelfrijdende voertuigen die met elkaar en met de wegkant kunnen communiceren kunnen volgens de minister een positieve bijdrage leveren aan de doorstroming van het verkeer, de verkeersveiligheid en het milieu. Het aanpassen van de huidige regelgeving maakt het testen van zelfrijdende voertuigen op de openbare weg in Nederland mogelijk.
 - 
			            Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 ivm het vaststellen van regels speed-pedelec	
				            
Het ontwerp wijzigingsbesluit regelt dat alle zogenoemde ‘speed-pedelecs’ met ingang van 1 januari 2017 gelden als bromfietsen. Bestuurders van speed-pedelecs moeten zich dan houden aan de verkeersregels voor bromfietsen.
 - 
			            Aanpassing Regeling basisnet ivm verkleinen plasbrandaandachtsgebied langs enkele Rijkswegen	
				            
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) past de Regeling basisnet aan. In de wet vervoer gevaarlijke stoffen en de Regeling basisnet is geen rekening gehouden met wegen met parallelrijbanen voor lokaal verkeer. Daardoor ondervinden gemeenten die willen bouwen binnen een strook van 30 meter langs dergelijke parallelrijbaan, ruimtelijke beperkingen en moeten eigenaren van nieuwe gebouwen in die strook extra kosten maken voor het treffen van brandwerende veiligheidsvoorzieningen.
 - 
			            Wijzigingen van de WvW1994 in verband met de invoering van 2toDrive (begeleid rijden)	
				            
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu bereidt de wijziging van de Wegenverkeerswet 1994 in verband met de definitieve invoering van 2toDrive voor. Met 2toDrive kunnen jongeren vanaf 17 jaar hun rijbewijs halen en onder begeleiding rijden tot ze 18 zijn. Momenteel loopt er een experiment waaruit blijkt dat de jonge automobilisten het begeleid rijden serieus nemen en alvast veel belangrijke rijervaring opdoen. Zo leren ze op een veilige manier autorijden voordat ze alleen de weg op gaan.
 - 
			            Experimenteerwet zelfrijdende auto	
				            
De regering wil experimenten faciliteren met voertuigen waarbij systemen de rijtaak tijdelijk of compleet overnemen van de mens. Uiteindelijk zullen deze experimenten leiden tot permanente regelgeving voor de zelfrijdende auto. Omdat de zelfrijdende auto nog volop in ontwikkeling is en het nog onbekend is hoe de zelfrijdende auto er in de toekomst uit zal zien, zullen zelfrijdende auto's eerst door middel van experimenten op de openbare weg worden toegelaten.
 - 
			            Programmabeslissing treinbeveiligingssysteem ERTMS Railmap 4	
				            
In 2014 is gekozen het huidige treinbeveiligingssysteem automatische treinbeïnvloeding (ATB) te vervangen door het European Rail Traffic Management System (ERTMS). Dit is een digitaal, robuust en toekomstvast beveiligingssysteem dat hoogfrequent spoor kan faciliteren en treinverkeer tussen landen bevordert. Het ministerie bereidt de programmabeslissing ERTMS voor, welke de overgang van de planuitwerkingsfase naar de realisatiefase markeert. De programmabeslissing is beschreven in de Railmap 4.
 - 
			            Wijziging van de Wet bescherming Antarctica 	
				            
De ministeries van Infrastructuur en Milieu en Economische Zaken beogen de Wet bescherming Antarctica (WbA) te wijzigen, om een drietal knelpunten in de uitvoering weg te nemen. Daarmee wordt geborgd dat de WbA ook in de toekomst de beoogde hoge bescherming voor het Antarctisch gebied en passende randvoorwaarden biedt voor betreders van het gebied (toeristisch, wetenschappelijk of voor inspectie).