Zoekresultaat

89 resultaten
U heeft gezocht op: Spoor

Sorteren op:
  • Besluit bouwwerken leefomgeving (AMvB Omgevingswet)

    Het kabinet wil komen tot bundeling en vereenvoudiging van het omgevingsrecht. Hiertoe is de Omgevingswet opgesteld. Deze wet gaat een groot aantal wetten vervangen, die de ontwikkeling en het beheer van de fysieke leefomgeving reguleren. De Omgevingswet wordt verder uitgewerkt in vier besluiten. Deze pagina betreft het Besluit bouwwerken leefomgeving. De andere drie zijn: het Besluit activiteiten leefomgeving, het Besluit kwaliteit leefomgeving en het Omgevingsbesluit.

  • Invoering Omgevingswet

    Het kabinet werkt aan een bundeling en vereenvoudiging van het omgevingsrecht. Nu de Omgevingswet in het Staatsblad staat, zijn hiervoor inmiddels verschillende andere trajecten in gang gezet. Het wetsvoorstel waarop deze internetconsultatie betrekking heeft, regelt de invoering van de Omgevingswet.

  • Belasting op luchtvaart

    In het regeerakkoord “Vertrouwen in de toekomst” heeft het kabinet afgesproken dat een belasting op luchtvaart zal worden geïntroduceerd met vanaf 2021 een opbrengst van structureel € 200 miljoen per jaar. Daarbij zijn drie sporen benoemd. Na afloop van de consultatieperiode zal het kabinet besluiten welk spoor verder wordt uitgewerkt.

  • Routeringsbesluit vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor

    Het ministerie van Infrastructuur en Milieu bereidt een Routeringsbesluit vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor voor. Voorgaande jaren zijn op een aantal spoorlijnen de geldende risicoplafonds overschreden. De staatssecretaris werkt met de vervoersector aan een vrijwillig maatregelenpakket tegen deze overschrijdingen. De staatssecretaris heeft vertrouwen in deze aanpak, maar bereidt als stok achter de deur het routeringsbesluit voor.

  • Wet lokaal spoor

    Dit wetsvoorstel geldt voor railverbindingen die onder decentrale verantwoordelijkheid vallen. De huidige wetgeving is gefragmenteerd, technisch gedetailleerd en weinig flexibel. Het toezicht is versnipperd. De nieuwe wetgeving sluit aan op de huidige bestuurlijke verhoudingen waarbij provincie en stadsregio verantwoordelijk zijn voor het regionale OV. Zij zorgt voor een permanente verbetering van de veiligheid en maakt technische ontwikkelingen, zoals trams op hoofdspoorwegen, mogelijk.

  • Wijzigingswet Wft, BW en WED ter implementatie van Richtlijn 2011/61/EU

    Consultatie van het voorstel van wet ter implementatie van de Europese richtlijn inzake beheerders van (alternatieve) beleggingsinstellingen 2011/61/EU.

  • Wijziging Spoorwegwet overwegveiligheid

    Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging van de Spoorwegwet voor. Overwegveiligheid is een belangrijk thema in het spoorveiligheidsbeleid. Het voorstel is een aanwijzingsbevoegdheid voor de minister van IenW in de Spoorwegwet vast te leggen waarmee maatregelen voor niet actief beveiligde overwegen (nabo) kunnen worden getroffen. Ook wordt het verplicht dat eenieder zorgt dat (land)hekken bij een nabo, indien deze aanwezig zijn, weer gesloten zijn na het oversteken.

  • Wijziging Paspoortuitvoeringsregelingen e-NIK

    De rijkswet tot wijz. Paspoortwet (Stb. 2020, 104) regelt de e-NIK en uitbreiding basisregister reisdocumenten. Verder wordt een aantal zaken voortaan op het niveau van een AMvB geregeld (het nieuwe Paspoortbesluit). Al deze wijzigingen vergen wijziging van de Paspoortuitvoeringsregeling Nederland 2001, Paspoortuitvoeringsregeling Buitenland 2001, Paspoortuitvoeringsregeling Caribische landen en Paspoortuitvoeringsregeling Koninklijke Marechaussee 2001.

  • Nieuwe Spoorwegwet

    Het Ministerie van IenW bereidt een nieuwe Spoorwegwet voor. De huidige Spoorwegwet wordt hiermee herschreven. Alle regelgeving is nu verspreid over 2 wetten, 18 AMvB’s en 14 regelingen. Door de vele wijzingen in de afgelopen jaren is de regelgeving gefragmenteerd. In dit traject wordt de huidige spoorregelgeving samengevoegd tot één overzichtelijk gemoderniseerd stelsel.