Zoekresultaat

181 resultaten
U heeft gezocht op: Belasting

Sorteren op:
  • Fiscale verzamelwet BES eilanden 2027

    De fiscale wetgeving op de BES-eilanden vergt met enige regelmaat inhoudelijke wijzigingen en technisch onderhoud. In 2024 en 2025 is om die redenen voor de BES-eilanden al een aantal maatregelen ingevoerd die indertijd middels twee afzonderlijke Belastingplannen zijn opgesteld op basis waarvan meer inhoudelijke aanpassingen konden worden ingevoerd.

  • Fiscale verzamelwet 2027

    De fiscale wetgeving is constant aan veranderingen onderhevig. Dit vergt voortdurend inhoudelijke wijzigingen en technisch onderhoud. Daarom moet er in sommige gevallen wetgeving aangescherpt, versoepeld of verduidelijkt worden. Ook kan in bepaalde gevallen de uitvoeringspraktijk wettelijk beter bestendigd worden.

  • Social Climate Fund

    Nederland wil in 2050 klimaatneutraal zijn om zo te helpen met het verminderen van klimaatverandering. Daarom werken we aan een overgang van het gebruik van fossiele naar duurzame energie: de energietransitie. Dit biedt nieuwe kansen maar kost ook geld. Voor consumenten en bedrijven kan dit financiële gevolgen hebben. Zo kunnen bijvoorbeeld de kosten van brandstof stijgen. Om ervoor te zorgen dat de energietransitie voor iedereen betaalbaar blijft, heeft de Europese Unie een fonds opgezet: het Social Climate Fund. Nederland kan hier geld uit ontvangen voor een eerlijke energietransitie. Het kabinet moet hiervoor plannen indienen bij de Europese Commissie. De deadline hiervoor is 30 juni 2025.

    Bij deze consultatie willen we u vragen uw mening over deze voorstellen te geven. 

  • Consultatie fonds voor gemene rekening

    De motie Van Eijk (Kamerstukken II 2024/25, 36 602, nr. 105) verzoekt het kabinet te onderzoeken of er knelpunten (blijven) bestaan in relatie tot de Wet fiscaal kwalificatiebeleid rechtsvormen en de Wet aanpassing fonds voor gemene rekening en vrijgestelde beleggingsinstelling waar het het fonds voor gemene rekening betreft en te bezien of deze opgelost kunnen worden. Deze internetconsultatie is het startpunt van de uitvoering van voornoemde motie. 

  • Wijziging van de Arbeidsomstandighedenwet in verband met de invoering van een verplichte gedragscode ongewenst gedrag

    Dit wetsvoorstel verplicht een gedragscode ongewenst gedrag voor werkgevers met 10 of meer werknemers. Een gedragscode is een effectieve en laagdrempelige maatregel om ongewenst gedrag tegen te gaan. Het opstellen van een gedragscode en het regelmatig onder de aandacht brengen ervan heeft een preventieve werking. Het zorgt ervoor dat in elk bedrijf het gesprek gevoerd wordt over hoe men met elkaar om wil gaan. Het geeft duidelijkheid over wat gewenst en ongewenst gedrag is. Daarnaast draagt een gedragscode bij aan een cultuur op de werkvloer waarin het vanzelfsprekend is om elkaar aan te spreken op gedrag. Dit helpt om snel in te grijpen bij ongewenst gedrag, waardoor de situatie niet onnodig escaleert.

  • Wijziging van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek in verband met het beperken van de compensatieregeling transitievergoeding bij ontslag wegens langdurige arbeidsongeschiktheid tot kleine werkgevers

    Met het wetsvoorstel wordt de wettelijke compensatieregeling voor een transitievergoeding bij beëindiging van de arbeidsovereenkomst na langdurige arbeidsongeschiktheid (hierna: Compensatieregeling LAO) beperkt tot kleine werkgevers. Dit wetsvoorstel voorziet in die beperking middels een wijziging van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek.

  • Wijziging Uitvoeringsregeling instructie waardebepaling Wet waardering onroerende zaken

    Met deze wijzigingsregeling wordt de Uitvoeringsregeling instructie waardebepaling Wet waardering onroerende zaken aangepast. Er worden twee maatregelen in uitgewerkt ter verbetering van het WOZ-proces: de modernisering van het taxatieverslag voor woningen en de verificatie van waarderelevante objectgegevens van woningen. 

  • Alternatieven voor huidige lucratiefbelangregeling

    Met deze beleidsnota worden twee alternatieven voor de huidige lucratiefbelangregeling voorgelegd ter consultatie. Deze alternatieven zijn eveneens in het onderzoeksrapport benoemd en toegelicht. U wordt gevraagd te reageren op beide alternatieven door antwoord te geven op de gestelde vragen.

  • Wijziging van regelgeving inzake koerslijsten en taxatierapporten bij de aangifte van bpm

    Bij de eerste inschrijving van een gebruikte auto in het kentekenregister moet de belasting op personenauto's en motorrijwielen (bpm) worden betaald. Hoeveel dat is, hangt af van de waardevermindering van de auto. De waardevermindering mag worden bepaald met een leeftijdstabel, een handelskoerslijst of een taxatierapport. De overheid stelt nieuwe regels voor om te zorgen dat deze waardebepaling eerlijk, controleerbaar en minder fraudegevoelig is.

  • pre-consultatie beleidsrichting informatiebeschikking

    Op 1 juli 2011 is de informatiebeschikking opgenomen in de Algemene wet inzake rijksbelastingen (AWR). Hiermee heeft de inspecteur mogelijkheid gekregen om een voor bezwaar (en beroep) vatbare informatiebeschikking vast te stellen wanneer niet (volledig) wordt voldaan aan een informatieverzoek of de administratieplicht. Dit instrument is bedoeld om de rechtsbescherming van belasting- en inhoudingsplichtigen te versterken, zodat zij zich kunnen verweren tegen overmatige, disproportionele of onredelijke informatiebehoeften van de inspecteur.
    De vraag is gerezen of de beoogde verbetering van de rechtsbescherming daadwerkelijk is bereikt, of dat de informatiebeschikking juist geleid tot meer rechtsonzekerheid doordat vaak langdurig over wordt geprocedeerd. Gedurende deze procedure blijven zowel de inspecteur als de belanghebbende in onzekerheid over de gevolgen van de informatiebeschikking, en wordt er geen aanslag opgelegd.