Zoekresultaat
54 resultaten
U heeft gezocht op:
Economie
-
Publieke consultatie Joint Letter of Intent met Tata Steel
De Nederlandse overheid wil met Tata Steel een maatwerkafspraak maken, om versneld stappen te zetten naar groenere, schonere en meer circulaire staalproductie in de IJmond. Hiermee wordt een flinke daling van de uitstoot van CO2 en andere schadelijke stoffen bereikt. Ook wordt de economische en strategische waarde van staalproductie voor Nederland en Europa behouden.
-
Besluit aanwijzing vervolging strafbare feiten door functioneel parket
De aanduiding van de vervolgingsbevoegdheid van officieren van justitie bij het functioneel parket van het openbaar ministerie moet worden geactualiseerd, omdat het taakgebied van het functioneel parket is verbreed.
-
Regeling cyberbeveiliging en weerbaarheid kritieke entiteiten energiesector
Als onderdeel van de implementatie van de NIS2-richtlijn in de Cyberbeveiligingswet en de CER-richtlijn in de Wet weerbaarheid kritieke entiteiten is door de Minister van Klimaat en Groene Groei een ministeriële regeling opgesteld.
-
Regeling cyberbeveiliging levensmiddelensector
Als onderdeel van de implementatie van de Europese NIS2-richtlijn in de Cyberbeveiligingswet (Cbw) is door de Minister van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur een ministeriële regeling opgesteld.
-
Wet implementatie Richtlijn Btw in het digitale tijdperk inzake de platformeconomie
Met de nieuwe btw-regels ontstaat een verplichting voor digitale platforms die de kortdurende verhuur van accommodaties en passagiersvervoer faciliteren. Deze platforms worden vanaf 1 juli 2028 btw-plichtig over de via hen aangeboden diensten (de zogenaamde platformfictie). Hierdoor moeten ze btw afdragen en krijgen platforms een administratieplicht. Doel is de concurrentieverstoring tegengaan die nu optreedt tussen kleine aanbieders die geen btw afdragen en grote aanbieders die dat wel doen.
-
Wet internationaal verantwoord ondernemen
Bedrijven spelen een belangrijke rol in de Nederlandse economie. Internationale handel is hierbij ook erg belangrijk. Daar staat tegenover dat internationaal ondernemen ook risico’s met zich meebrengt. Een bedrijf kan bijvoorbeeld betrokken raken bij schendingen van mensenrechten of schade aan het milieu. Daarom moeten grote bedrijven zich aan Europese regels houden. Deze regels staan in een richtlijn van de Europese Unie (EU) (2024/1760), de Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD). Zo moeten grote bedrijven kijken naar (mogelijke) nadelige gevolgen voor mensenrechten en milieu en deze nadelige gevolgen zoveel mogelijk voorkomen, beperken of stoppen. Bedrijven moeten ook een plan hebben om klimaatverandering tegen te gaan. Dit helpt om de economie sterk en toekomstbestendig te maken. Met het Wetsvoorstel internationaal verantwoord ondernemen (Wivo) worden deze Europese regels omgezet in Nederlandse wetgeving.
-
Besluit uitgebreide producentenverantwoordelijkheid luiers en incontinentieproducten
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werkt aan een Besluit uitgebreide producentenverantwoordelijkheid luiers en incontinentieproducten. Met de uitgebreide producentenverantwoordelijkheid (afgekort: UPV) luiers en incontinentieproducten wordt het volgende geregeld: producenten van luiers en incontinentieproducten voor eenmalig gebruik worden verantwoordelijk voor de inzameling en recycling van de producten die zij in Nederland op de markt aanbieden. Voor de recycling van deze producten worden in deze UPV doelstellingen vastgesteld. Het instrument van UPV past binnen het principe ‘de vervuiler betaalt’.
-
Cyberbeveiligingsbesluit
In het Cyberbeveiligingsbesluit worden regels uit de Cyberbeveiligingswet uitgewerkt. De meeste regels uit het Cyberbeveiligingsbesluit zien op de uitwerking van de zorgplicht (de verplichting om maatregelen te nemen om de risico’s voor de beveiliging van de netwerk- en informatiesystemen, die voor de werkzaamheden of dienstverlening worden gebruikt, te beheersen).
-
Implementatiewet richtlijn herziening productaansprakelijkheid
Dit wetsvoorstel implementeert de Europese Richtlijn herziening productaansprakelijkheid (2024/2853). Deze richtlijn bevat regels over de aansprakelijkheid van marktdeelnemers, bijvoorbeeld fabrikanten of importeurs. Die regels bevatten een risicoaansprakelijkheid voor schade van natuurlijke personen die wordt veroorzaakt door gebrekkige producten. De richtlijn vervangt de bestaande richtlijn productaansprakelijkheid uit 1985 (85/374/EEG). Het wetsvoorstel wijzigt de regeling van de productaansprakelijkheid in Boek 6 van het Burgerlijk Wetboek.
-
Zelfstandigenwet
Nederland worstelt al decennia met de wetgeving rond zelfstandigen zonder personeel (zzp’ers). In 2005 werd de Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) ingevoerd. Doel was zelfstandigen en hun opdrachtgevers zekerheid geven over de fiscale status van de arbeidsrelatie. Dit werkte echter niet goed en leidde tot veel schijnzelfstandigheid. In 2016 werd de VAR vervangen door de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (DBA). De DBA leidde echter tot veel onduidelijkheid en onzekerheid bij opdrachtgevers en zzp’ers. Hierdoor ontstond al snel een handhavingsmoratorium, wat bijna 10 jaar in stand bleef. Dit moratorium werd namelijk pas begin dit jaar opgeheven, hetgeen leidde tot veel onrust onder zzp’ers en zakelijke opdrachtgevers die gebruik maken van zzp’ers. Bovendien blijft de onduidelijkheid over wanneer iemand wel/geen zelfstandige is, bestaan. Hierdoor ontstaan er parallelle problemen waarbij enerzijds sommige opdrachtgevers onnodig terughoudend zijn om zzp’ers in dienst te nemen, en anderzijds ongewenste schijnzelfstandigheid in stand blijft en de bescherming van kwetsbare werkenden niet voldoende op orde is. Het is duidelijk dat de juiste oplossing na ruim 20 jaar nog niet gevonden is.