Zoekresultaat
496 resultaten
U heeft gezocht op:
Gemeenten
-
Evaluatiewet Wvggz en Wzd
Dit wetsvoorstel wijzigt de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg (Wvggz) en de Wet zorg en dwang (Wzd). Het is de bedoeling de rechtsbescherming van mensen die gedwongen zorg krijgen centraal te zetten en ervoor te zorgen dat de wetten beter uit te voeren zijn. Dat betekent zorgvuldige procedures en daarnaast maatwerk waar het kan. Op deze wijze krijgen zorgverleners meer tijd voor het bieden van passende zorg. En ze krijgen meer ruimte om de wensen en voorkeuren van mensen die gedwongen zorg krijgen in de behandeling mee te nemen.
-
Ontwerpbesluit tot wijziging van het Besluit SUWI in verband met de uitwerking van proactieve dienstverlening en het vervallen van de grondslagen voor SyRI
Besluit proactieve dienstverlening SZW
-
Handreiking wijziging regionaal zorgaanbod
Het zorgaanbod in de regio verandert. In de afgelopen jaren zijn meerdere ziekenhuisafdelingen en andere (acute) zorgvoorzieningen kleiner geworden of helemaal gesloten. Redenen hiervoor zijn bijvoorbeeld te weinig personeel en ziekenhuizen die verplaatsen of samengevoegd worden. Ziekenhuizen zijn zelf verantwoordelijk voor de zorg die zij leveren en de keuzes die zij daarover maken. Een besluit om het zorgaanbod in de regio te veranderen leidt vaak tot onrust. Dit is vooral het geval wanneer er andere partijen zijn die (het gevoel hebben dat zij) niet, te laat of onvoldoende zijn betrokken bij dat besluit. Denk hierbij aan patiënten, inwoners, andere zorgaanbieders in de regio en de lokale politiek zoals gemeenten. Deze partijen hebben wensen over de zorg in hun regio. Waar wordt de zorg geleverd, welke zorg is dat dan, hoe zit het met de bereikbaarheid en is de zorg van goede kwaliteit? Bij verandering zijn burgers en patiënten bijvoorbeeld bang dat zij in kritieke situaties niet meer op tijd de juiste zorg krijgen. Tegelijkertijd hebben ziekenhuisbestuurders regelmatig het idee dat zij andere partijen wel proberen mee te nemen in hun besluit, maar dat zij dat niet goed genoeg kunnen doen. Het kabinet werkt daarom aan een handreiking die, in aanvulling op de relevante wet- en regelgeving, alle betrokken in de regio ondersteunt om het goede gesprek te voeren over (mogelijke) wijzigingen in het aanbod van (acute) zorg. In deze consultatie vragen wij om uw input op deze concepthandreiking.
-
Wijziging Uitvoeringsregeling instructie waardebepaling Wet waardering onroerende zaken
Met deze wijzigingsregeling wordt de Uitvoeringsregeling instructie waardebepaling Wet waardering onroerende zaken aangepast. Er worden twee maatregelen in uitgewerkt ter verbetering van het WOZ-proces: de modernisering van het taxatieverslag voor woningen en de verificatie van waarderelevante objectgegevens van woningen.
-
Regeling Verbetering beschikbaarheid jeugdzorg
De voorliggende ontwerpregeling geeft een nadere invulling aan de kaders van het wetsvoorstel ‘Wet verbetering beschikbaarheid jeugdzorg’, met als doel om de beschikbaarheid van (hoog)specialistische jeugdzorg te verbeteren. In het ontwerpbesluit wordt hiertoe geregeld:
-
Regeling Openbare jaarverantwoording Jeugdwet
De voorliggende ontwerpregeling geeft een nadere invulling aan de kaders van het wetsvoorstel ‘Wet verbetering beschikbaarheid jeugdzorg’, met als doel om de beschikbaarheid van (hoog)specialistische jeugdzorg te verbeteren. Voorliggende regeling bevat de uitwerking van de verplichting voor jeugdhulpaanbieders (m.u.v. solisten) en gecertificeerde instellingen om een openbare jaarverantwoording te hebben. Daarbij is zoveel mogelijk aangesloten bij de Regeling openbare jaarverantwoording WMG die geldt voor zorgaanbieders.
-
Wijziging Plantgezondheidswet ivm directe inwerkingtreding maatregelen bij uitbraak
Sommige plantenziekten kunnen zoveel schade aanrichten aan planten en gewassen dat binnen de Europese Unie is afgesproken om deze ziektes te bestrijden. Wanneer zo een ziekte wordt aangetroffen bij een bedrijf, zoals bij bijvoorbeeld een teler of boer, dan moet de handhavende dienst ingrijpen om te voorkomen dat de ziekte verder wordt verspreid. De soorten maatregelen die genomen kunnen worden veranderen bij deze wetswijziging niet. Wat wel verandert is dat de maatregelen meteen ingaan wanneer de ziekte wordt gevonden door de handhavende dienst, en de dienst heeft vastgesteld welke maatregelen nodig zijn. Als de maatregelen meteen ingaan, kunnen bedrijven en de natuur zo goed mogelijk worden beschermd en wordt de plantziekte zo snel mogelijk uitgeroeid en niet verder verspreid.
-
Uitbreiding vangnet Participatiewet
Het vangnet Participatiewet, dat gemeenten compenseert voor grote tekorten op het budget voor bijstand, wordt met dit wijzigingsbesluit uitgebreid voor gemeenten die meerjarig te maken hebben met tekorten van 5% of groter. Voor deze gemeenten wordt in twee stappen het eigen risico verlaagd. Dit vermindert de financiële druk voor gemeenten die meerjarig in het huidige vangnet zitten, en kan een oplossing bieden voor gemeenten met meerjarige middelgrote tekorten die niet in aanmerking komen voor het huidige vangnet.
-
Wetsvoorstel praktische verbeteringen stichtingsprocedure scholen
Gemeenten, schoolbesturen of ouders die een nieuwe school willen starten met geld (bekostiging) van de overheid moeten voldoen aan wettelijke eisen. In 2021 zijn deze wettelijke eisen veranderd met de wet Meer Ruimte voor Nieuwe Scholen.
-
Aanpassing Boetebesluit socialezekerheidswetten
Met de aanpassing van het Boetebesluit socialezekerheidswetten worden wijzigingen doorgevoerd die bijdragen een meer evenredig boeteregime. In navolging op het onderscheid dat in het wetvoorstel Handhaving sociale zekerheid gemaakt wordt tussen normale en ernstige boetewaardige overtredingen, wordt ook de boetesystematiek in het Boetebesluit aangepast: er komen twee boetecategorieën, met een lagere boete voor normale overtredingen en een hogere boete voor ernstige overtredingen. Ook worden de boetepercentages verlaagd, zodat de boetes meer realistisch en evenredig worden. Daarnaast wordt de jurisprudentie van de Centrale Raad van Beroep omtrent het matigen van boetes, opdat die binnen een redelijke termijn betaald kunnen worden, vastgelegd in het besluit. Tot slot wordt er ook een aantal wijzigingen doorgevoerd op het gebied van boetes voor werkgevers, waaronder de inkleding van de met het wetsvoorstel Handhaving sociale zekerheid geïntroduceerde waarschuwingsbevoegdheid.