Zoekresultaat
141 resultaten
U heeft gezocht op:
Lucht
-
Urm wijziging bijlage Aa - 2025
Afval- en reststoffen kunnen worden hergebruikt als meststof, voor het maken van een meststof of als covergistingsmateriaal. Dit helpt het sluiten van kringlopen in de landbouw en hergebruiken van afval. Stoffen die zijn opgenomen op bijlage Aa van de Uitvoeringsregeling Meststoffenwet (Urm) mogen gebruikt worden. Hiervoor worden zij eerst beoordeeld door de Commissie Deskundigen Meststoffen (CDM). De CDM heeft nu een aantal stoffen beoordeeld op veiligheid en effectiviteit. Daarom willen wij nu enkele nieuwe reststoffen aan bijlage Aa van de Urm toevoegen en enkele al opgenomen stoffen wijzigen.
-
Uitfaseren bepaalde emissiearme stalvloeren voor melkvee
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van bijlage V van de Omgevingsregeling. Deze wijziging past de regels aan voor bepaalde emissiearme stalvloeren voor melkvee, die in de praktijk de emissie van ammoniak niet genoeg reduceren. Deze stalvloeren zijn hiermee niet meer bij nieuwbouw of verbouw van een stal te gebruiken, in combinatie met de omgevingsvergunning milieubelastende activiteit.
-
Regeling militair medegebruik burgerluchthavens
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft samen met het Ministerie van Defensie een conceptregeling opgesteld. Deze regeling maakt dat incidenteel militair medegebruik op overige regionale luchthavens van nationale betekenis mogelijk blijft. Dit gebruik moet plaatsvinden binnen de kaders van de luchthavenbesluiten voor deze luchthavens. Dit heeft gevolgen voor:
-
Wet uitvoering EU-regels infrastructuur alternatieve brandstoffen en enkele andere regels
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een nieuw wetsvoorstel voor over de uitrol van infrastructuur voor alternatieve brandstoffen. Het voorstel gaat over de uitrol van elektrische laadstations, waterstoftankstations en walstroom in havens en op luchthavens. Daarnaast worden er eisen gesteld aan interoperabiliteit en transparante informatievoorziening. Hiermee voert de Nederlandse overheid de verordening (EU) 2023/1804 uit. Alle lidstaten moeten deze verordening uitvoeren en handhaven. Het wetsvoorstel is één van de maatregelen om dit te doen. Het biedt met name grondslagen om nadere regels te kunnen stellen. Bijvoorbeeld over een goede spreiding van laad- en tankpunten of over de handhaving van de daaraan gestelde functionele eisen.
-
Aanpassingen Wet luchtvaart
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wetswijziging voor van de Wet Luchtvaart. Hierdoor wordt het mogelijk om periodiek aanpassingen te maken aan de Wet luchtvaart. Zo kan het Ministerie rekening houden met nieuwe ontwikkelingen waarop de wet moet worden aangepast.
-
Wijziging Arbeidsomstandighedenbesluit en Arbeidsomstandighedenregeling ter implementatie van Richtlijn (EU) 2024/869 (grenswaarden lood en diisocyanaten)
Dit wijzigingsbesluit neemt verplichte eisen uit de EU-Richtlijn (EU) 2024/869 op in het Arbeidsomstandighedenbesluit om werknemers beter te beschermen als ze tijdens het werk worden blootgesteld aan de gevaarlijke stofgroepen (i) lood en anorganische verbindingen daarvan en (ii) diisocyanaten. Het gaat om lagere grenswaarden voor blootstelling aan de reprotoxische stof lood en nieuwe grenswaarden voor de blootstelling aan diisocyanaten (dit is een groep allergene stoffen).
-
Voorstel voor een Wet op de defensiegereedheid
Veiligheid is de basis van onze manier van leven. Defensie beschermt daarom, in lijn met haar eerste hoofdtaak uit de Grondwet, ons grondgebied en dat van (NAVO-)bondgenoten. De kans dat Nederland betrokken raakt in een militair en/of digitaal conflict wordt steeds groter.
Het conflict in Oekraïne laat ook zien hoe dichtbij en heftig conflicten vandaag de dag zijn. Defensie moet daarom optimaal voorbereid zijn voor een mogelijk conflict. Daarom moeten militairen ook in ons eigen land oefenen en trainen. Om te laten zien dat we zijn voorbereid op een conflict en er staan als het moet. En om potentiële doelwitten binnen Nederland te verdedigen tegen aanvallen en sabotage. Op het land, ter zee, in de lucht én digitaal. -
Luchtruimsluiting PI Vught
Het ministerie van infrastructuur en Waterstaat (IenW) bereidt een permanent vliegverbod gericht op bemand en onbemand burgerluchtverkeer voor, rondom de Penitentiaire Inrichting Vught (hierna: PI Vught). Sinds 1 juli 2022 geldt hier al een tijdelijk verbod, door een verhoogd risico op vluchtpogingen van gedetineerden. IenW wil dit verbod nu permanent maken. Er is een uitzondering opgenomen voor de politie, brandweer, Dienst Justitiële Inrichtingen en medische vluchten. Het gebied waar het permante verbod geldt voor de onbemande luchtvaart is kleiner dan het tijdelijke verbodsgebied.
-
Wijzigingsregeling erkende instanties vervoer gevaarlijke stoffen door de lucht
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Regeling erkende instanties vervoer gevaarlijke stoffen. Tot op heden is vervoer via de lucht niet opgenomen in deze regeling. De modaliteit luchtvaart wordt nu aan deze regeling toegevoegd. Dit is ter implementatie (overname) van de Technische Voorschriften (Technical Instructions, hierna: TI) bij Annex 18 bij het Verdrag van Chicago.
-
Landelijke beëindigingsregeling veehouderijlocaties (LBV)
De stikstofbelasting van de natuur in Nederland is een groot probleem. De stikstofuitstoot moet daarom worden verlaagd. Alleen zo kan de natuur herstellen en komt er weer ruimte voor maatschappelijke en economische activiteiten. Alle sectoren die stikstof uitstoten (industrie, landbouw, verkeer, zee- en luchtvaart) moeten hun stikstofemissies terugdringen.