Zoekresultaat

2885 resultaten
U heeft gezocht op:

Sorteren op:
  • Klimaatplan 2025-2035

    Het kabinet maakt iedere vijf jaar een Klimaatplan gericht op het halen van de nationale klimaatdoelen. Dit is vastgelegd in de Klimaatwet. Dit Klimaatplan laat zien hoe Nederland op koers kan komen om in 2050 klimaatneutraal te worden. De focus van het plan ligt op wat we samen de komende tien jaar gaan doen om dit te bereiken. Het ontwerp-Klimaatplan 2025-2035 gaat in op de laatste wetenschappelijke inzichten over klimaatverandering. Maar ook op de technologische ontwikkelingen en internationale beleidsontwikkelingen. Daarmee bevat het ontwerp-Klimaatplan het nationale beleid, de context waarin het beleid wordt ontwikkeld en de gevolgen van het beleid. Voor meer informatie, lees de publieksvriendelijke samenvatting van het ontwerp-Klimaatplan. Deze vindt u onder het kopje ‘relevante documenten’ op deze pagina.  

  • Wet digitale aanvraag rijbewijzen

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil de Wegenverkeerswet 1994 aanpassen voor de invoering van de Wet digitale aanvraag rijbewijzen. Deze wet maakt het mogelijk om de foto voor het rijbewijs bij een aangesloten fotograaf te maken en daarna:
    •    een rijbewijs met een digitale foto en handtekening elektronisch (digitaal) aan de balie van het gemeentehuis aan te vragen; of
    •    het rijbewijs digitaal te verlengen, dit kan alleen als je al eerder een rijbewijs hebt gehad.

  • Herijking fiscale bodem(voor)recht

    Bij de inning van belastingschulden geniet de Belastingdienst een bijzondere positie dankzij onder meer fiscale voorrecht. Dit fiscale voorrecht komt in principe na het hypotheek- en pandrecht, tenzij sprake is van een bezitloos pandrecht dat door een andere schuldeiser is gevestigd op een zogenaamde bodemzaak. In dat geval gaat het fiscale voorrecht boven dat pandrecht (het zogenaamde bodemvoorrecht). Voorts kan de Belastingdienst onder bepaalde voorwaarden verhaal nemen op zaken die zich op de bodem van de belastingschuldige bevinden, maar eigendom zijn van een derde (het bodemrecht). Het bodemvoorrecht en bodemrecht vormen samen het fiscale bodem(voor)recht.

  • Wijziging Besluit energie vervoer REDIII

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van het Besluit energie vervoer. Met deze wijziging wordt een deel van de Europese richtlijn Hernieuwbare Energie (ook wel RED-III) in de Nederlandse regelgeving opgenomen. Deze wijziging verplicht brandstofleveranciers om elk jaar (tot en met 2030) CO2-ketenemissies terug te dringen. De precieze wijzigingen staan beschreven in het document ‘Overzicht wijzigingen’, dat u kunt bekijken onder ‘Relevante documenten’. 

  • Wet bestemming lichamen van overledenen

    Jaarlijks overlijden in Nederland zo’n 170.000 mensen. Het is belangrijk dat we waardig en respectvol omgaan met de lichamen van overledenen, daarom bestaan er regels hierover in de Wet op de lijkbezorging. Zodat we weten wie de overledene is en waaraan deze is overleden. Ook zijn er regels over wat er na het onderzoek naar de identiteit en de doodsoorzaak met het lichaam van de overledene mag gebeuren: het lichaam mag dan worden begraven, gecremeerd of worden gedoneerd voor wetenschappelijk onderzoek en onderwijs. Met dit wetsvoorstel worden deze regels aangepast en aangevuld, zodat er meer ruimte is voor de wensen van de overledene en dat er betere afspraken worden gemaakt over wat er moet gebeuren rond het overlijden van een persoon. 

  • Regeling tarieven transportsectoren 2025

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Regeling tarieven transportsectoren. Deze wijzigingsregeling gaat vooral over de jaarlijkse indexering van de tarieven voor handhaving, toezicht en het verlenen van vergunningen om mensen en/of goederen te mogen vervoeren. Daarnaast worden nog enkele andere kleinere wijzigingen doorgevoerd.

  • Wijziging Besluit vrachtwagenheffing

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van het Besluit vrachtwagenheffing. In 2026 start Nederland met de vrachtwagenheffing. Houders van vrachtwagens betalen dan een heffing per gereden kilometer op de snelwegen en een aantal provinciale en lokale hoofdwegen. Aanpassen van het besluit is nodig vanwege een voorgenomen wijziging in de Wet Vrachtwagenheffing, in verband met gewijzigde Europese regels voor tolheffing. Deze wijziging gaat over de verwerking van persoonsgegevens en het overleggen van voertuigdocumenten voor het sluiten van een dienstverleningsovereenkomst. 

  • Wetsvoorstel ter implementatie van het EU Electricity Market Design-pakket

    Het wetsvoorstel implementeert het EU Electricity Market Design-pakket dat de Elektriciteitsrichtlijn, Elektriciteitsverordening, REMIT-Verordening en Acer-Verordening wijzigt. Het EMD-pakket is het resultaat van inspanningen van de Europese Unie tot verdere hervorming van de Europese elektriciteitsmarkt. Op veel punten voldoet de Nederlandse wetgeving al aan de gestelde eisen in het EMD-pakket. Het wetsvoorstel beperkt zich tot de wijzigingen die noodzakelijk zijn om de bepalingen uit het EMD-pakket te implementeren dan wel uit te voeren. Implementatie van de EMD-richtlijn en uitvoering van genoemde verordeningen vindt voor het overgrote deel plaats in het voorstel van de Energiewet (hierna: Energiewet). De Energiewet ligt momenteel ter behandeling voor bij de Eerste Kamer. Daarnaast bevat het wetsvoorstel wijzigingen in de energiebelasting in de Wet belastingen op milieugrondslag in verband met energiedelen.

  • Wijziging besluit capaciteitsverdeling dienstregelingsjaar 2027

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van het Besluit capaciteitsverdeling hoofdspoorweginfrastructuur. Dit besluit bevat onder andere de spelregels waarmee ProRail, als onafhankelijk verdeler van capaciteit, de beschikbare ruimte op het spoor verdeelt. De regels in het huidige besluit werken niet goed bij verdeling van beschikbare ruimte op het spoor tussen concurrerende aanvragen binnen dezelfde deelmarkt (bijv. internationale treindiensten in open toegang). 

  • Vaccinatie als toelatingsvoorwaarde kinderopvang bij gevaarlijk lage vaccinatiegraad

    De laatste jaren ligt de vaccinatiegraad voor met name de mazelen en kinkhoest te laag. Dit heeft ernstige en in sommige gevallen zelfs dodelijke gevolgen. Dit wetsvoorstel beoogt om bij een te lage vaccinatiegraad vaccinatie als voorwaarde te kunnen stellen voor toegang tot de kinderopvang. Het is een initiatiefwetsvoorstel van de Tweede Kamerleden Tielen (VVD) en Paulusma (D66).